Varningar i juletid

15 DEC 2021
Skrivet av :


118 inbrott om dagen under julledigheten

Under årsskiftet 2020/2021 december och januari ökade inbrotten i bostäder, fritidshus mm med 7 procent jämfört med årsskiftet året innan. Men det varierar ordentligt mellan regionerna. I region Öst ökade inbrotten med 61 % och i region Stockholm minskade inbrotten med 20 %. (Se bif. Lista)

Under årsskiftets månader december och januari 2020/2021 anmäldes 7305 inbrott i bostad, fritidshus mm. Det betyder att det begicks 118 inbrott om dagen. Mörkret tillsammans med att många reser bort under jullovet för att fira jul och nyår med släkt och vänner gynnar tjuven. Tjuven kan då jobba osedd och utan risk för att bli påkommen. Det är därför viktigt att tänka till innan man reser bort om så bara ett par dagar.

– Jag rekommenderar att skaffa ett säkerhetsskåp till hemmet för att verkligen minimera risken att bli av med sina värdesaker vid ett eventuellt inbrott, men också för att slippa vara orolig, säger Lina Nilsson, rådgivningsexpert på SSF Stöldskyddsföreningen.

Det är inte svårt för en tjuv att se om du är bortrest eller hemma därför kan det vara bra att tänka på följande för att minska risken för inbrott under jul och nyår:
• Certifierade lås på dörrar, altandörrar och fönster.
• Om ni inte redan har fungerande Grannsamverkan, tala om för grannar som är hemma att du ska bort då kan dom hålla ett extra öga på ditt hus/lägenhet.
• Städa inte undan för mycket utan lämna lite disk och kläder framme.
• Sätt timer på några lampor i huset som tänds när mörkret faller så inte huset står helt nedsläckt.
• Lås in värdesaker och id-handlingar, t ex passet, i säkerhetsskåp – det finns inga ”bra ställen” som tjuven inte hittar.
• Ha lås på din brevlåda så att obehöriga inte kan ta din post och skaffa en digital brevlåda.
• Montera en låskåpa eller säkerhetsbrevlåda på insidan av dörren om du bor i lägenhet så att tjuven inte kan öppna med en ”slunga” genom brevlådeinkastet.

Här kan ni läsa mer om hur man kan skydda sig mot inbrott. 

Statistiken är hämtad från Brottsförebyggande rådet (Brå)

Bedragare påstår sig vara från Konsumentverket

Just nu får Hallå konsument samtal från konsumenter som uppger att de har blivit uppringda av Konsumentverket.
Vissa har kontaktats av personer från ”Annulleringsavdelningen” som påstår sig tillhöra Konsumentverket.
Myndigheten har ingen sådan avdelning och ringer aldrig den här typen av samtal och uppmanar alla som drabbats att genast polisanmäla händelsen.

I samtalen har konsumenter bland annat informerats om att de har blivit id-kapade, eller har flera obetalda skyhöga fakturor hos ett telekombolag.

Efter att bedragarna försökt skrämmas, erbjuder de konsumenter hjälp att få fakturorna annullerade eller betalade.
Konsumenter uppmanats därefter att legitimera sig med bank-ID för att få hjälpen som erbjuds, enligt Fredrik Selrot, vägledare på Hallå konsument.

– Bedragarna använder Konsumentverkets namn för att lura konsumenter in i en falsk trygghet och risken är att flera gått i fällan och legitimerat sig med sina bank-ID, säger Fredrik Selrot.
Bedragarna kan hitta på alla möjliga namn på avdelningar eller enheter som påstås tillhöra Konsumentverket, så låt dig inte luras att använda ditt bank-ID oavsett vad de säger, fortsätter han.

Konsumentverket ringer aldrig den här typen av samtal och betalar aldrig ut någon ersättning till konsumenter.
Tänk på att aldrig lämna ut personuppgifter över telefonen.
Om du har fått eller får liknande samtal ska du genast kontakta polisen.
Anteckna gärna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger.

Om Skribenten
Trodde att han gått i pension men har insett att han nu har mer att göra än han någonsin haft som grönklädd.