Årets julklapp 2021 – evenemangsbiljetten

Pandemin har kännetecknats av social distansering, frenetisk handtvätt och nöjen som antingen åtnjutits inom hemmets fyra väggar eller ute i naturen.
När sociala och kulturella aktiviteter återigen blivit möjliga har svenskarna snabbt visat vad som saknats dem mest under pandemin – att roa sig, inspireras av kultur och få uppleva saker tillsammans.
Därför är Årets julklapp 2021 evenemangsbiljetten.

För trettiofjärde året i rad utses Årets julklapp av HUI.
Till följd av pandemin har både 2020 och 2021 präglats av inställda och uppskjutna evenemang.
När restriktionerna nu hävs märks en vilja att komma ut och träffa människor i sociala sammanhang.
Biljettåterförsäljaren Ticketmaster rapporterar om en uppgång i besök på hemsidan och köp av biljetter med över 100 procent.
Enligt konsertarrangören Luger har biljetter till artister som Thåström, Amason och Yung Lean sålt slut rekordsnabbt och en match i damallsvenskan slog nyligen publikrekord – det är tydligt att vi svenskar längtar efter att uppleva evenemang igen. När det nu går kommer kulturevent, livesport och andra sociala upplevelser att ta större plats i våra liv framöver.

– I år är den mest eftertraktade julklappen det vi har ett uppdämt behov av, nämligen biljetter till kultur- eller sportevenemang.
Och det påverkar i sin tur även andra delar av handeln.
Vi ser tydligt hur evenemang, rekreation och kultur skapar behov och fungerar som en motor också för annan typ av konsumtion, säger Emma Hernell, VD på HUI.

Under det senaste året har det blivit tydligare hur konsumtionen i olika branscher hänger ihop.
När stora delar av samhället har varit stängt har konsumtion kopplad till det sociala livet uteblivit.
Det har varken funnits behov av att köpa nya kläder eller gå till frisören.
När människor nu börjar röra sig i samhället och delta i evenemang bidrar det även till att driva konsumtionen i andra delar av detaljhandeln och besöksnäringen som fått stå tillbaka under pandemin.

– Evenemangen får oss att vilja vara fina.
Det kan leda till att vi behöver gå till frisören eller uppdatera vår garderob.
Innan eventet kanske vi går på restaurang, eller så hänger vi kvar på stan efter jobbet och strosar i butiker.
I konsumtionslandskapet driver olika branscher varandra, säger Emma Hernell.

Motivering
Efter ett och ett halvt år i socialt ide med hemarbete, videosamtal och mjukisbyxor är det dags för svenskarna att återigen leva livet tillsammans med andra.
Från fjälltoppar till fotbollsmatcher, tv-soffan till teaterscenen och videosamtal till verklighet.
2022 kommer präglas av socialt umgänge, rekreation och uppdämt behov av att uppleva.
Årets julklapp 2021 är evenemangsbiljetten.

Fakta om hui.
50 års erfarenhet av handelsanalys
HUI har i 50 år undersökt, mätt och analyserat den svenska handeln. Vår långa och gedigna erfarenhet av att analysera handeln innebär en djup förståelse för såväl långsiktiga som snabba förändringar.
I dag är vi cirka 30 medarbetare som ägnar oss åt analys och rådgivning inom konsumtion, samhällsekonomi och stadsutveckling. Vi har en stor bredd av kompetenser och metoder och samlar ekonomer, ingenjörer, statistiker, antropologer och statsvetare under samma tak.

Tidigare
1988 Bakmaskinen
1989 Videokameran
1990 Woken
1991 CD-spelaren
1992 TV-spelet
1993 En doft (parfym)
1994 Mobiltelefonen
1995 CD-skivan
1996 Internetpaket
1997 Elektroniska husdjuret
1998 Dataspelet
1999 Boken
2000 DVD- spelaren
2001 Ett verktyg
2002 Kokboken
2003 Mössan
2004 Den platta TV:n
2005 Ett pokerset
2006 Ljudboken
2007 GPS-mottagaren
2008 Upplevelsen
2009 Spikmattan
2010 Surfplattan
2011 Den färdigpackade matkassen
2012 Hörlurarna
2013 Råsaftcentrifugen
2014 Aktivitetsarmbandet
2015 Robotdammsugaren
2016 VR-glasögonen
2017 Elcykeln
2018 Det återvunna plagget
2019 Mobillådan
2020 Stormköket

Om Skribenten
Trodde att han gått i pension men har insett att han nu har mer att göra än han någonsin haft som grönklädd.