Elisabeth och Thomas bäst i e-bilsrallyt

27 FEB 2018
Skrivet av :

 

Målgång i Luleå. FOTO: ROBERT GRANSTRÖM

Elisabeth Viktorsson och Thomas Magnusson, från Älvsbyns fastigheter, vann det mest prestigefyllda priset, Stora Åke-mjuk- priset, i ”eGRAND PRIX Nordic”. Det innebar att de var närmast tävlingens idealtid.

”eGRAND PRIX Nordic”, Världens Nordligaste elbilsrally, är en tvådagarstävling med syfte att visa att det går ”lika bra med CELLER-i”, som med bensin eller diesel när det är riktigt kallt. Och kallt var det när tävlingen genomfördes under torsdagen och fredagen förra veckan med temperaturer mellan minus 30 och minus 15.

Första dagen körde de tävlande ekipagen från Luleå via Boden till Älvsbyn. På fredagen gick färden vidare mot Piteå, via Sikfors för att sedan avslutas vid Vetenskapens hus i Luleå.

– Vi testar elbilar på Arctic Falls anläggning under extrema förhållanden. Genom rallyt får vi ett slags erfarenhetstest, hur bilarna fungerar på landsväg i sträng kyla, berättar Robert Granström projektledare och förklarar vidare:
– . Tävlingen följer så kallade regularity-reglementet, där man skall komma så nära en idealtid som möjligt utan att köra för fort.

Många priser

Såväl laddbara hybrider som rena elbilar deltog och priser delades ut i flera olika klasser. Snitthastigheterna på de olika delsträckorna har varierat mellan 67 och 88 km/h.

Elisabeth Viktorsson, Älvsbyns Fastigheter. FOTO: STERLING NILSSON

Det kanske mest prestigefyllda priset, Stora Åke-mjuk- priset, gick till ett ekipage som framfördes av Elisabeth Viktorsson och Thomas Magnusson från Älvsbyns fastigheter. Andraplats i den klassen tog Tobias Lundin, Rondellens bil. Petrus Holmgren, Bilbolaget, kom på en hedrande tredjeplats några få sekunder bakom tvåan.

Det delades även ut priser till segrarna för var och en av de fyra delsträckorna.
Etapp 1 (Luleå-Boden) vann Fredrik Sandberg, som körde för bilmagasinet ”Elbilen i Sverige”.
Etapp 2 (Boden-Älvsbyn) vanns av Älvsby fastigheter med endast 1 sekunds marginal till två ekipage som hamnade på delad andra plats.
Etapp 3 (Älvsbyn-Piteå) vanns av Rodellens bil.
Etapp 4 (Piteå-Luleå) vanns av Älvsbyns fastigheter.

Två kronor milen

Det utsågs även segrare i energiförbrukning både för rena elbilar och laddbara hybrider. I klassen ”El-å- ranta” för mest energisnåla bil per delsträcka gick hälften av etappriserna till Rolf Karlsson, RKN ITAB, som körde en BMW i3. Men den andra hälften gick till Tom Dahlkvist, Dahlkvist Bil, som körde en Hyundai Ioniq och Tom tog även hem ”Stora Snål-åke- priset” som totalsegrare över alla fyra sträckorna. Hans snittförbrukning över dessa fyra sträckor landade på strax över 1,8 kWh/ mil.

– Vid våra anläggningstester på Arctic Falls brukar förbrukningen ligga mellan 2 och 2,2 kilowattimmar per mil. Så 1,8 kilowattimmar var ett bra resultat med tanke på den stränga kyla som rådde och en kallstart bakom Polar Hotell på fredagsmorgonen. Att kunna vinterpendla i Luleåregionen för under två kronor milen få väl anses som helt OK, tycker Robert.

Tog sig i mål med “gammal” elbil

I klassen ”CEL-sam” utsågs även sträcksegrare ibland laddhybriderna, där bilen drivs framåt av bensin och laddbara batterier i samverkan. Här premierades det ekipage som förbrukat minst bensin per delsträcka. Ulf Svensson, Bilbolaget, tog segern på de två första delsträckorna med en Volvo XC 60 T8. CEL-sam- priserna för sträcka tre och fyra gick till den Hyundai laddhybrid som framfördes av Thomas Magnusson på Älvsby fastigheter.

På samma sätt som tidigare år uppmärksammades även andra förarinsatser under tävlingen. Bengt Essebro, Piteå Energi och Arvid Brandell, Luleå Energi, körde båda en äldre version av eGolf, med en batteristorlek som inte finns på marknaden längre. Trots sträng kyla och korta ”laddstopp” i både Boden och Piteå tog man sig i mål båda dagarna.

I fel riktning

Stora Vilsepriset tilldelades slutligen ut till en det ekipage som genom ”kreativ körning” lyckats komma till målgång i fel riktning vid två olika tillfällen. I ekipaget satt två herrar från Ahlsell, som ursäktade sig med att kartläsaren kommer från Västkusten. Tävlingsledningen konstaterar att deras föredrag om elbilsladdning var betydligt bättre än deras prestation i kartläsning.

Årets e-bilsrally var det tredje i ordningen. en två år tillbaka genomförds detta inom ramen för det, via EU’s Regionala Fond, treårigt finansierade projektet ”lika bra med CELLER-i”. Tävlingen leddes i sedvanlig ordning av Älvsby Motorsällskap med närvaro/representation från Svenska Bilsportförbundet, samt med studenter från LTU som ansvariga för insamling och sammanställning av tider och data.

 

Om Skribenten
Våra gästskribenter består av personer som intresserar sig för allt som berör Älvsbyn med omnejd. De bidrar med bilder, reportage och artiklar som vi får inskickade. Allt för en ännu mer levande sida.