Emmys marknadsvärde  lika stort som Zlatans – på det lokala planet

Charlotte Henriksson tipsade om nyttan att använda lokala och regionala kändisar i marknadsföringen.

Hon driver contentbyrån Matter och har genomfört prisvinnande kampanjer med Zlatan som setts av hundratals miljoner människor över hela världen. Charlotte Henriksson uppmanar norrbottniska företag och kommuner att använda sig av lokala och regionala kändisar i sin marknadsföring, exempelvis Emmy Nordmark.
– Men det måste vara relevant och i rätt kontext, betonade Charlotte när hon föreläste på Boden Business Day.

Charlotte Henriksson uppmanade företag att använda sig av lokala kändisar i sin marknadsföring. Kanske något för älvsbyföretagen att anamma.

Charlotte är en före detta Bodensare som via Göteborg, London, Volvo och handboll numera bor i Stockholm där hon driver contentbyrån Matter med prisvinnande kampanjer som 805 Million Names med Zlatan Ibrahimovic och Volvos Made by Sweden kampanjer i bagaget. Hon talade om hur samarbete kan maxas genom användande av så kallade influencers och digitala opinionsbildare?
– Att använda sig av en person bara för att denna råkar vara en kändis är dock inget självklart vinnande koncept, uppgav Charlotte.
Sammanhanget viktigt
Även kändisar behöver placeras i rätt fack med en produkt som kännetecknar deras personlighet, intressen eller livsstil. Många kändisar är dessutom delägare i flera företag.
– Colorama använde en bild av Björn Borg. Jag förknippar inte honom med målning, tapetsering eller heminredning. Då kanske Martin Timell eller Ernst Kirschsteiger passat bättre i det sammanhanget.
För lokala och regionala företag kan det vara bättre att använda sig av en känd person i närområdet än rikskändisar.
– Det borde alla bli bättre på, även om jag tycker att just företag och kommuner i norr är nyttjar den möjligheten mer framgångsrikt än i andra delar av landet. Ibland har lokala kändisar en starkare attraktionskraft, säger Charlotte och gav bodensarna tips på ett flertal personer som handbollsspelaren och Årets Bodensare Emmy Nordmark, artisten Brolle, förre NHL-proffset Niclas Wallin med flera…
Kanske företagen i Älvsbyn kan använda sig av sina kändisar..?

Emmy Nordmark ställer gärna upp som ambassadör för företag i Boden och Norrbotten.

“Jättesmickrad”
Emmy Nordmark var inte själv närvarande på Boden Business Day men fick ganska omgående veta vad som sades genom sin sambo Mattias Bergqvist. Han fanns på plats.
Hur kändes det?
– Jag blev jättesmickrad (skratt). Ingenting jag direkt hade väntat mig.
Skulle du kunna tänka dig att medverka i reklam och annan marknadsföring?
– Absolut.
Vilka produkter eller sammanhang, utöver idrott, skulle passa dig?
– Gärna något som har med heminredning eller mat att göra, svarar Emmy.
Ett tips till företag i Boden och Norrbotten.

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.