Nya vägavgifter hotar husfabrik i Älvsbyn

"Klåfingriga politiker lägger en blöt filt över hela norra Sverige", tycker Kent Johansson.

“Klåfingriga politiker lägger en blöt filt över hela norra Sverige”, tycker Kent Johansson.

Går förslagen om de nya vägskatterna igenom hotas på sikt Älvsbyhus fabrik i Älvsbyn.
– För vår del handlar det om många miljoner årligen. Förslaget borde genast förpassas till soptunnan, tycker Kent Johansson, VD, på Älvsbyhus, som inte är nådig i sin kritik.

Förslagen, som bland annat talar om höjd kilometerskatt och en vägslitageavgift på tolv kronor per mil, är ute på remiss.
– De går stick i stäv med snacket om att hela Sverige ska leva. Norrland straffas, menar Kent som tycker det är tragiskt att frågan ens diskuteras.

– Klåfingriga politiker lägger en blöt filt över hela norra Sverige.

Skulle förslagen gå igenom kan det leda till att Älvsbyhus förlägger mer av produktionen till fabrikerna i Bjärnum och Vålberg.
– Vi måste ju följa spelreglerna men är ändå skonade tack vare att vi har produktionsenheter i södra Sverige. Men för Älvsbyfabriken kan det få förödande konsekvenser. Otäckt, tycker Kent och fortsätter:

– Vi verkar i en konkurrensutsatt bransch. Våra transportkostnader utgör redan en väsentlig del av våra totala utgifter.

En kraftig minskning eller till och med nedläggning av fabriken i Älvsbyn kan bli konsekvensen om inte politikerna på riksnivå tar sitt förnuft till fånga.
– Om vår fabrik i Älvsbyn drabbas skulle det svida i hjärtat. Men det är trots allt business vi sysslar med, säger Kent.

Den föreslagna vägslitageavgiften skulle kosta Älvsbyhus cirka 14 miljoner kronor per år.
– Det verkar ju vansinnigt att först bevilja transportstöd och sedan ta ut en avgift till, säger Kent.

 

 

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.