Ökad tillgänglighet via 114 14

13 NOV 2016
Skrivet av :

polis-i-arbete

Polisens kontaktcenter, PKC, har under hösten utvecklat arbetssätten och ökar bemanningen för att ge medborgarna snabbare och bättre hjälp, på ett enklare sätt.

Nu får den som ringer 114 14 sitt ärende besvarat och behandlat i den region där brottet ägt rum. Tidigare har man kopplats till första lediga operatör, oavsett geografisk placering.

Förutom att ta emot tips och polisanmälningar kommer PKC att göra mer vid första samtalet. I och med att de regionala kontoren tar emot sina egna ärenden, kan de göra initiala utredningsåtgärder, exempelvis ett första förhör och säkra spår som bilder, filmer eller annat material som kan vara bra för utredningen. Brotten kommer därmed att utredas snabbare och medborgarna får en direkt återkoppling på sitt ärende. Det nya arbetssättet är även tänkt att avlasta de lokala polisområderna. När alla åtgärder är genomförda skickar PKC de ärenden som bedöms går att utreda vidare till lokalpolisområdet.

– Vi är idag fler medarbetare än tidigare som gör att det i förlängningen blir förbättrad tillgänglighet och bättre service med kortare svarstider och tydligare återkoppling till den som ringer till oss, säger Anna-Carin Gustafsson Åström på polisens hemsida.

 

 

Källa: polisen.se

Om Skribenten
Vår reporter Sara är en aktiv sexbarnsmamma som ger järnet med järnen i elden. Detta även om arbetet på Älvsby Församling tar upp en heltid. Så då kan man väl säga att det är fullt upp.