Nya norska ägare i Delikatessfabriken

delikatessfabrikenUPPDATERAD: Norskägda Foodmark har köpt 60 procent av Delikatessfabriken i Vidsel. Det skapar nya jobb i byn.

– De har kapital och kompetens som tillförs oss. Det känns som en trygghet att ha dem med oss, säger Ann-Christine Andersson som tillsammans med Stefan Andersson grundade företaget och som fortsättningsvis behåller 40 procent av bolagets aktier.

Genom de nya ägarna hoppas Delikatessfabriken kunna fördubbla produktionen. Bland annat investeras 2,5 miljoner kronor i en ny fyllningslinje.

Tvåskift kommer att införas i fabriken som räknar med att nyanställa tre personer. Sedan tidigare har Delikatessfabriken tio anställda.

Målet är att på 2-3 års sikt fördubbla produktionen och öka marknadsandelarna i Norrland från dagens 28 procent till 45 procent.

– Vi ska gå vidare och växla upp. Men fortfarande är Norrland vår huvudmarknad, det finns mer att ta där, säger Stefan Andersson, till näringslivssajten Affärer i Norr.

Delikatessfabriken grundades 1999. I år omsätter företaget 19,5 miljoner kronor och har tio anställda, plus tre säljare och en säljledare på provision.

Foodmark är Sveriges största producent av färdiga sallader, såser och dressingar, i sortimentet ingår också messmör och mjukost. Huvudkontoret ligger i Sundbyberg. Foodmark har 210 anställda och omsätter 600 miljoner kronor. Foodmark är dotterbolag i norska livsmedelskoncernen Agra AS som omsätter cirka 3 miljarder kronor och har 850 anställda.

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.