Från TV-rutan till den kommunala stolen

18 FEB 2016
Skrivet av :

En informatör är en person som jobbar med information och kommunikation i alla dess former. På kommunen sitter sedan 2007 Peter Lundberg på posten som informatör, tjänsten är placerad på Näringslivskontoret. En utav hans första uppgifter var att försöka ändra den negativa bilden av Älvsbyn hos älvsbyborna.

– Jag började med att titta på vilka styrkor och svagheter vi har som kommun. Utifrån det tog vi fram ett ledord om hur vi ska jobba strategiskt med att ändra bilden: ”Tillsammans” blev ledordet, berättar Peter Lundberg, informatör på Älvsbyns kommun.

Tillsammans för en starkare kommun

Sedan framtagandet av ledordet har kommunen, tillsammans med andra aktörer, arbetat konstant med att stärka varumärket Älvsbyn. Tanken är att när någon påbörjar något nytt ska alla först tänka, vem kan vi göra detta tillsammans med istället för att köra ett eget race. Ett av alla exempel där ”Tillsammans” varit en grundpelare är Näringslivsgalan som startade 2010.

– Istället för att kommunen gjorde en egen gala funderade vi på vem vi skulle göra det tillsammans med. Och då fanns det några naturliga organisationer på orten: Företagarna, Köpmannaföreningen och LRF, säger Peter Lundberg.

_DSC0059_b_1920px, foto Robin Nilsson

Arbete på kontoret.

Ett annat exempel är godsterminalen där kommunen arbetat med bland annat Polarbröd, Älvsbyhus, Banverket och BDX. Ytterligare exempel där tillsammanskonceptet är använt är i visionsarbetet kring utvecklingen av Kanis friluftsområde och i arbetet med ”Vision 2030, framtidsrika Älvsbyn”.

– Jag jobbar systematiskt för att uppnå politikernas uppsatta mål, mäter resultaten på olika sätt och använder en del rankingar för att se trender. Exempelvis har vårt strategiska arbete avspeglats i hur vi klättrat kontinuerligt, sen jag började 2007, i Svenskt näringslivs företagsklimatranking.

Fler företag får stöd att starta och utvecklas via kommunen

Det stärkta varumärket Älvsbyn och den förbättrade relationen mellan kommunen och företagen har gett att jobben och sysselsättningen ökar, utflyttningen minskar och idag har vi över 100 fler företag jämfört med 2007.

– Att stärka varumärket Älvsbyn är för mig det viktigaste verktyget för att nå och överträffa politikernas uppsatta mål, berättar Peter Lundberg.

_DSC0003_b, foto Robin Nilsson, 2

Som före detta videoreporter på TV4 är Peter van vid att göra intervjuer.

Peter Lundberg – känd från TV

Men innan Peter blev informatör på kommunen studerade han bland annat journalistik på Kalix folkhögskola, en utbildning som sedan ledde till en anställning på TV4 i Luleå. Där jobbade han som fotograf, redigerare, bildproducent och journalist i 10 år.

– TV4 skulle göra en omorganisation och min tjänst skulle flyttas till Umeå. Då jag hade familj i Älvsbyn och pendlade till Luleå så började jag istället titta på olika typer av jobb runtomkring. Då dök det här jobbet upp och det tyckte jag verkade intressant.

Bland arbetsuppgifterna finns allt från utveckling och underhåll av kommunens hemsida till att vara redaktör för Älvsbybladet och jobba strategiskt med att stärka kommunens varumärke.

Exempel på arbetsuppgifter för informatören Peter Lundberg

  • Extern information
  • Intern information
  • Ansvarig för varumärket Älvsbyn
  • Kriskommunikatörsnätverket
  • Informatörsnätverket
  • Övergripande marknadsföring/annonser för kommunen
  • Presskontakt inkl. pressmeddelande (koordinator)
  • Media rådgivning internt, samordning
  • Grafisk profil/mallar
  • Huvudansvarig för www.alvsbyn.se
  • Nyhetsbrev till personal
  • Älvsbybladet
  • Profilprodukter

 

TEXT & FOTO: ROBIN NILSSON

Om Skribenten
Robin är en flitiga medhjälpare.