Älvsbyn som virtuell och spelbar värld
Älvsbyn med dess omliggande byar som virtuell och spelbar värld i Minecraft! Det blir verklighet när Lantmäteriet släpper en landskapsmodell till det populära datorspelet. Modellen bygger på de kartor och höjddata som Lantmäteriet väljer att släppa som öppna data år 2016.
Möjligheten att bygga en egen värld någonstans i Älvsbyn – ja i hela Sverige – blir alltså tillgänglig för alla, under förutsättning att man har licens till själva spelet. Spelet och byggandet förenklas genom ett stöd av bland annat vägar och järnvägar. Man kan dessutom hitta och förflytta sig till önskad plats i landet genom en inbyggd funktion för teleportering, rapporterar Lantmäteriet på sin hemsida.
Tidig julklapp till alla spelare
Minecraft är ett svenskt datorspel som nått framgångar världen över med sina oändliga möjligheter för spelarna att bygga och skapa sina egna världar. Redan den 18 december får spelarna tillgång till en rikstäckande modell över landskapet med sjöar, berg, vägar och järnvägar. Varför, kan undras?
– Vi vill att vår kartinformation ska komma till nytta i hela samhället. Därför jobbar vi för att göra den tillgänglig enkelt och gratis för alla. Att vi tjuvstartar med att släppa kartorna även i Minecraft före julafton är ett led i arbetet att även få den yngre generationen att använda och se möjligheterna med geodata från Lantmäteriet, säger Peter Nyhlén, chef för Lantmäteriets tillhandahållande av kartor och geografisk information i ett pressmeddelande.
Redan i somras släpptes Översiktskartan och en enkel höjdmodell och nu slutar myndigheten ta betalt för Vägkartan, Terrängkartan, Fjällkartan och en rikstäckande positioneringstjänst med meternoggrannhet.
Win-win situation
– Vi vill gärna få fler barn att använda kartor och spelbaserat lärande är ju på stark frammarsch, så vi tror att det här är ett bra sätt. Men det skapar även andra möjligheter i samhället genom Minecrafts potential, säger Peter Nylén.
Även myndigheter och företag har fått upp ögonen för spelets möjligheter att snabbt och enkelt skapa tredimensionella miljöer. I vissa kommuner har det använts vid planering av nya bostadsområden.
– Det kommer alltså att finnas möjlighet att avgränsa ett geografiskt område som man vill använda, till exempel en kommun, och vi hoppas på en utökad igenkänning och därmed förhöjd spel- och lokalkänsla, säger Peter Nyhlén.
Fakta
•Minecraft-världarna genereras för respektive kommun.
•En kommun i en Minecraft-värld kan innehålla flera hundra miljoner block.
•När spelet startar befinner man sig i en översiktlig karta. Från kartan kan man hoppa till olika platser i kommunen.
•Varje block motsvarar cirka 8 meter i verkligheten. (I framtiden, när mer detaljerad kartinformation öppnas, så kan noggrannheten ökas).
•Det blir mycket data men det finns vissa begränsningar. T ex så kan inte världen rymma hela berg på höjden, så världen blir lite plattare än i verkligheten.
•Världarna, uppdelade per kommun, kommer att finnas nedladdningsbara i komprimerade fil-paket som är mellan 50-100 MB stora.
•Världarna är förinställda för så kallade ”Creative” mode i Minecraft. Man kan dock med lite handgrepp spela i andra spellägen som ”Survival”.
•Lantmäteriets öppna kartdatabaser processas med kartverktyget FME som kombinerar informationen och anpassar den till spelet genom att skapa mängder av Minecraft block. T ex så bestäms att det ska växa skog på skogsmark och att sjöar fylls med vatten i Minecraft.
Kartinformationen kommer från:
•Terrängkartan och Fjällkartan som innehåller detaljer om vattendrag, sjöar, ortnamn, vägar, mark och skog med mera.
•Vägkartan som innehåller översiktlig information – så att man kan orientera sig.
•Höjdmodell i 50 m upplösning.
Källa: lantmäteriet.se