Raka spåret till kunderna för Älvsbyhus – tack vare godsterminalen

17 SEP 2015
Skrivet av :
Helena Öhlund, kommunalråd, Pär Jonsson, näringslivschef, och Benjamin Blomquist, transportchef på Älvsbyhus, följde när det första tåget från Älvsbyns nya Godsterminal lastades på torsdagen. FOTO: STERLING NILSSON.

Helena Öhlund, kommunalråd, Pär Jonsson, näringslivschef, och Benjamin Blomquist, transportchef på Älvsbyhus, följde när det första tåget från Älvsbyns nya Godsterminal lastades på torsdagen. FOTO: STERLING NILSSON.

Älvsbyhus växlar in på nya spår för sina villatransporter. På torsdagskvällen rullade elva järnvägsvagnar lastade med husmoduler söderut. Det var också det första tågsetet från den nya Godsterminalen.
– Varje vagn motsvarar en långtradare. Järnväg är ett miljövänligare alternativ. Vi ska testa oss fram men målet är att det mesta ska transporteras med tåg i framtiden, säger Benjamin Blomquist, transportchef på Älvsbyhus.

Det var en symbolisk premiär på fler sätt. Godsterminalen i Älvsbyn har stått klar i två år. Torsdagskvällen transport var ett efterlängtat startskott.
– Äntligen! Det här ligger helt rätt i tiden, menar Helena Öhlund, kommunalråd, och påminde om det så kallade Borgmästaravtalet som hon själv undertecknat och som innebär att koldioxidutsläppen ska minskas med 20 procent före utgången av år 2020.
– Kul också att det här sker under hållbarhetsveckan. Det har ju också en poäng (skratt).

Pär Jonsson, förklarar varför omställningen till järnväg tar tid.

Pär Jonsson, förklarar varför omställningen till järnväg tar tid.

Att det dröjt två år från färdigställande av Godsterminalen till den första transporten beror på järnvägsnätets komplicerade system, plus fraktbolagens svajiga agerande.
– Tiden på spåren, så kallade SLOT-tider, måste bokas 18 månader i förväg. Därför tar omställningen från landsvägstransporter också lång tid att genomföra, förklarar Pär Jonsson, näringslivschef, som är en luttrad man.

Godsterminalen har skapats via ett ett samarbete mellan Älvsbyns kommun, Länsstyrelsen i Norrbotten, Polarbröd, Älvsbyhus och BDX.
– Vi svarar för infrastrukturen. Sedan är det upp till våra lokala företag, och fraktbolagen på järnväg,  att använda sig av den.

Kommunen tar inte ut några avgifter.
– Det här fungerar precis som med bilvägar. Vi ser till att skapa möjligheter till goda kommunikationer, berättar Jonsson.

Benjamin Blomquist, transportchef på Älvsbyhus.

Benjamin Blomquist, transportchef på Älvsbyhus.

Första tågsetet var lastat med husmoduler till förväntansfulla kunder i Stockholmsområdet. Transporten tar tre dygn innan allt kan lossas på Tomteboda i huvudstaden. Detta beror på att godset måste ner till knutpunkten Hallsberg först. Men Älvsbyhus kommer också att använda järnvägen för transporter av bland annat takstolar, betonggrunder och plus andra material till den egna modulfabriken i Vålberg. Då går tågen via Hallsberg och Kil.

Älvsbyhus avtal med operatören Green Cargo innebär att ett tågset avgår lastat var åttonde dag.

Nu hoppas Älvsbyns kommun på fler aktörer. Det finns även ett spår till Polarbröd och en plan för eventuell gruvbrytning i Laver.

– Vi jobbar med tre spår. Nummer tre är tänkt för Bolidens Lavergruva. Koppartågen från Aitik passerar redan förbi Älvsbyn, säger Pär Jonsson.

 

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.