Höjning av bensinskatten slår hårt mot hushållen i Älvsbyn och Norrbotten

05 JUL 2015
Skrivet av :

Nära fyra av tio bilhushåll i Norrbotten får under de kommande tre åren en total skattehöjning på bensin med över 5 500 kronor. Länets privatbilsiter tillhör de hårdast drabbade. I Älvsbyn berörs 1 200 hushåll.

Totalt handlar det om nära en miljon hushåll i riket. Det framgår av en ny undersökning från Skattebetalarna som grundas på siffror från SCB.

Skattebetalarna har med hjälp av en omfattande specialbeställning från SCB kartlagt hur regeringens förslag om höjd bensinskatt påverkar landets hushåll. Resultatet ger en annan bild än den som regeringen har velat framhålla.

Skattehöjningen är framför allt en följd av att regeringens förslag innebär att bensinskatten höjs varje år och inte enbart med 55 öre inklusive moms under 2016. Detta då skatteuttaget enligt förslaget årligen ska räknas upp med konsumentprisindex (KPI) + två procentenheter.

–För många är bilen helt nödvändig för att få vardagslivet att fungera. Höjningen av bensinskatten drabbar framför allt hushåll med låga inkomster, där effekten blir mycket kännbar, säger Joacim Olsson, VD på Skattebetalarna.

Nära fyra av tio hushåll (31 900) med bil i länet får en höjd bensinskatt, inklusive moms, med minst 5 500 kronor under de kommande tre åren. 2016 handlar det om en höjning med 1 300 kronor jämfört med i år.

Antal hushåll i länet, och i kommunerna, som får en total bensinskattehöjning på minst 5 500 kronor 2016-2018

Antal hushåll/andel i procent

Älvsbyn 1 200/40%
Övertorneå 750/46%
Överkalix 531/42%
Pajala 939/41%
Kalix 2 440/ 41%
Jokkmokk 718/ 40%
Arvidsjaur 890/40%
Piteå 5 798/40%
Arjeplog 420/ 39%
Gällivare 2 513/ 39%
Boden 3 724/ 38%
Haparanda 1 192/ 35%
Kiruna 2 732/ 35%
Luleå 8 079/ 33%
Norrbottens län 31 926/ 37%

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.