Uppåt för besöksnäringen i Älvsbyn

22 APR 2015
Skrivet av :
Vinterturismen ökar. Älvsbyn är en av vinnarna.

Vinterturismen ökar. Älvsbyn är en av vinnarna.

Besöksnäringen växer i Luleå, Älvsbyn och Kiruna. Däremot sviker turisterna metropoler som Piteå och Boden. I Pajala är läget ytterst bekymmersamt. Efter Northlands krasch har Tornedalskommunen tappat nära hälften av sina besökare. Det visar SCB:s statistik för 2014.

Antalet gäster nätter ökade med nio procent i Luleå, åtta i Älvsbyn och sju i Kiruna.
– Luleås ökning bygger på en ökad kapacitet att ta emot besökare. Nya hotell har tillkommit medan andrarenoverats för att möta besökarnas efterfrågan. Luleå har en stark ställning som shopping- och evenemangsstad, inte minst på närmarknaden, menar Camilla Bondareva, tillförordnad VD, Visit Luleå.

Spetsverksamheter i Älvsbyn

Älvsbyn har, utöver turistmagneten Storforsen med sina 150 000 årliga besökare, biltestindustrin och filmbranschen att tacka för intresset.

Sofia Sundh.

Sofia Sundh.

– Det finns en stark win-win mellan besöksnäringen och andra internationella spetsverksamheter i Älvsbyn som exempelvis FMV Vidsel Test Range och Arctic Falls Proving Grounds som delvis ligger till grund för gästnätternas ökning, säger Sofia Sundh, näringslivsutvecklare på Älvsby kommun.

Kiruna väcker i sin tur allt mer internationell uppmärksamhet med exotiska upplevelser med ishotellet, gruvan, den samiska kulturen, fjällen, midnattssolen och norrsken som fyra magneter.
– Vi arbetar hårt tillsammans med de lokala turistföretagen med att marknadsföra och utveckla destinationen för fortsatt ökad efterfrågan. I ökningen är det utomeuropeiska marknader som växer mest, exempelvis Asien. Under de senaste åren har tillgängligheten förbättrats genom bland annat nya direktförbindelser från Japan, England och Danmark, säger Jörgen Svonni, vd på Kiruna Lappland.

Kiruna största destinationen

På länsnivå och helår är det engelsmän, amerikaner, italienare och holländare som står för den största numerära ökningen. De perioder som ökar mest är vårvintermånaderna april och maj samt november och december.
– Vi jobbar strategiskt med att stötta entreprenörernas satsningar på säsongsförlängning genom nya anpassade produkter och upplevelser gentemot nya köpstarka målgrupper på nya marknader. Trots en hård internationell konkurrens visar statistiken att vi på många håll i destinationen är på rätt väg, menar Graeme Richardson, marknadsansvarig på Swedish Lapland Visitors Board.

Däremot börjar besöken från Norge att minska. Totalt noteras en nedgång med drygt 26 000 gästnätter för våra nationsgrannar i väster. Även antalet finska gäster sjunker. Detta kan också vara orsaken till att Piteå tappade hela sex procent, eller 26 405 gästnätter, under 2014. Boden minskade med 4 745 gästnätter vilket motsvarar tre procent. Northlands krasch slår också hårt mot besöksnäringen i Pajala som tappade hela 43 procent. Även Överkalix och Arvidsjaur bör känna oro. Där är tappet 25 respektive tolv procent.

Piteå halkar också ner på listan över populäraste destination och återfinns numera på en tredje plats inom Swedsih Laplands område med sina totalt 395 651 gästnätter. Största destinationsorten är Kiruna med 504 412 gästnätter. Luleå har passerat Piteå och är numera tvåa med 418 684 gästnätter.

2,5 miljoner gästnätter totalt

Tappet från närmarknaden i Norge och Finland kompenserades något av de tyska, brittiska, amerikanska och danska gästnätterna som tillsammans ökade med 10.000 jämfört med föregående sommar.

Totalt registrerades 2,5 miljoner gästnätter i Norrbotten under 2014. Det är en marginell förändring jämfört med året innan (minus 162 gästnätter).

Sommarperioden (juni-augusti) lockar nära hälften, 1,2 miljoner, av alla besökare. Riket som helhet ökar 5%.

Samtliga boendeformer förutom campingen (-4%) ökade, hotellen +1%, stugbyarna +8%, medan vandrarhemmen ökade med 1%.

Fakta:

Antal gästnätter per kommun och förändring under 2014 inom Swdsih Lapland där även Västerbottenskommunerna Skellefteå och Sorsele ingår:

Kommun, Totalt, förändring, +/-
•Luleå 418 684 + 33 380 +9%
•Älvsbyn 49 303 + 3 843 +8%
•Kiruna 504 412 + 31 027 +7%
•Jokkmokk 145 810 + 7 478 +5%
•Arjeplog 134 282 + 5 931 +5%
•Gällivare 109 513 + 1 609 +1%
•Skellefteå 349 543 – 458 0%
•Övertorneå 26 868 – 673 -2%
•Boden 146 164 – 4 745 -3%
•Piteå 395 651 – 26 405 -6%
•Kalix 62 293 – 3 835 -6%
•Haparanda 47 452 – 3 042 -6%
•Arvidsjaur 84 349 -11 585 -12%
•Sorsele 43 812 – 6 845 -14%
•Överkalix 16 998 – 4 649 -25%
•Pajala 21 578 -16 187 -43%
•Totalt 2 550 778 -162 0%

Källa: Swedish Lapland och SCB

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.