Tredje raka segern i Kraft & Hälsa-Mästerskapen för Sandra

25 APR 2015
Skrivet av :
Sandra Lagerskog försvarade titeln i Kraft & Hälsa-Mästerskapen. Men denna gång fick hon dela förstaplatsen med...  FOTO: KRISTER PALM

Sandra Lagerskog försvarade titeln i Kraft & Hälsa-Mästerskapen. Men denna gång fick hon dela förstaplatsen med…
FOTO: KRISTER PALM

BILDEXTRA: Älvsbyns starkaste tjej, Sandra Lagerskog, vann Kraft & Hälsa-Mästerskapen för tredje året i rad! Men denna gång blev det tuffare än vanligt. Ja, faktiskt så tufft att hon fick dela på förstaplatsen med Natalie Niska från Luleå.
– Det var knallhårt men fantastiskt roligt, tycker Sandra, som ser fram mot fler tävlingar.

 

(Bildspel från tävlingen längst ner i inlägget)

...Natalie Niska från Luleå. FOTO: KRISTER PALM

…Natalie Niska från Luleå.
FOTO: KRISTER PALM

När resultaten av de olika momenten räknades samman var Sandra och Natalie oskiljbara. Det fanns bara en sak att göra för tävlingsansvarige Kristoffer Hortlund; att låta båda dela på förstapriset.

Den prestigefyllda pokalen åkte med Natalie till Luleå. Men Kristoffer lovade att beställa en även till Sandra.

042515_17

Älvsbyns starkaste tjej, Sandra Lagerskog. FOTO: KRISTER PALM

Älvsbyns starkaste tjej deltar gärna i fler så kallade repetitionstävlingar.
– Jag planerar att anmäla mig. Det här är en kul tävlingsform.

 

Natalie Niska var med för första gången på Kraft & Hälsa-Mästerskapen. För henne blev det en angenäm bekantskap.
– Jag kommer mer än gärna tillbaka. Det här var hur roligt som helst.

"Det här var hur roligt som helst", tyckte Natalie Niska om K&H-Mästerskapen. FOTO: KRISTER PALM

“Det här var hur roligt som helst”, tyckte Natalie Niska om K&H-Mästerskapen. FOTO: KRISTER PALM

Herrtävlingen vanns i år, liksom i fjol, av Erik Burvall från Norsjö före Christoffer Lagerskog.
– En spännande fight. Det skilde bara några raps mellan mig och Chrille. Jag var verkligen inte säker på att jag vunnit förrän resultatet presenterades.

Erik Burvall (mitten) vann före Christoffer Lagerskog och Stefan Jonsson. FOTO: TONY BERGLUND

Erik Burvall (mitten) vann före Christoffer Lagerskog och Stefan Jonsson. FOTO: TONY BERGLUND

Mästerskapen avgjordes i Forumbiografen. Många följde tävlingen. Publiken uppgick till 270 personer.
– Kul att intresset blivit så stort. Det här började ju som en liten grej på gymmet Kraft & Hälsa. Hoppas att fler blir inspirerade att träna, säger Kristoffer Hortlund, en trött men nöjd tävlingsarrangör.

270 personer kom för att titta på tävlingarna.

270 personer kom för att titta på tävlingarna.

I foajén fanns även Ann-Helen Bergström, nyligen vinnare av Sweden Grand Prix i bikini-fitness för att sälja kosttillskott och marknadsföra sporten. (Ett separat inlägg om henne kommer senare.)

 

 

Ann-Helen Bergström. FOTO: TONY BERGLUND

Ann-Helen Bergström. FOTO: TONY BERGLUND

Tävlingen består av följande moment:

  1. Marklyft (Herrar på 160% av egen kroppsvikt & Damer på 125% av egen kroppsvikt)
    ”Smalmark”. Lyftet påbörjas från marken. Lyftaren skall stå tydligt upprätt i slutet av lyftet. Vikterna skall ta i golvet mellan varje repetition. Det är inte tillåtet att byta grepp under momentet. Lyftaren får aldrig släppa stången för att resa sig och vila. Tiden mellan repetitionerna får vara hur lång som helst bara stången aldrig släpps. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna både i bottenläge och toppläge. Bälte och magnesium är tillåtet som hjälpmedel. Lyftaren har 90 sekunder på sig att genomföra så många repetitioner som möjligt.
  2. Bänkpress (Herrar på egen kroppsvikt, damer på 60 % av kroppsvikt)
    Momentet startar genom att händerna greppas kring stången, som lyfts ut. Det bredaste greppavståndet mellan lyftarens pekfingrar är 81 cm.(båda pekfingerna måste vara innanför 81 cm markeringarna)På domarens signal (då armarna är helt utsträckta i armbågslederna och stången är i balans) sänks stången ned till bröstkorgen. I den följande pressen skall armarna fullständigt sträckas ut i armbågslederna. Lyftaren skall ligga på rygg så att huvudet, skuldror och minst 50% av sätet är på bänken, i annat fall blir repetitionen underkänd. Stången skall tydligt vidröra bröstkorgen, utan att “studsas”.Bålen och benens position skall vara stilla och rörelsen skall utföras i ett kontrollerat tempo. Endast magnesium är tillåtet som hjälpmedel. Lyftaren har 75 sekunder på sig att genomföra så många repetitioner som möjligt.
  3. Bicepscurl (Herrar på 50 % av kroppsvikt, damer på 40 % av kroppsvikt)
    Stången lyfts ut från ställningen och tävlingsmomentet startar med armarna hängande rakt ned. Både rumpa/ländrygg – bröstrygg och bakhuvudet ska ha kontakt med vägg/stolpe under den koncentriska fasen. På domarens signal påbörjas den första curlen. Repetitionerna skall utföras i ett lugnt och jämnt tempo, utan gung på kroppen, vare sig i ländryggen eller i knäleden. Armarna skall mellan varje repetition vara fullt utsträckta – och skivstången skall vidröra hakans spets i toppläget. Det är dock tillåtet att skjuta fram hakan något, men ej sänka densamma. Tempot skall vara lugnt, med tydligt stopp i bottenpositionen. Lyftaren har 75 sekunder på sig att genomföra så många repetitioner som möjligt.
  4. Knäböj (Herrar på 125% av kroppsvikt & Damer på  egen kroppsvikt)
    Efter huvuddomarens signal skall lyftaren böja knäna och sänka kroppen så att lårens översida vid höftleden, (vecket), kommer i linje med knäledens översta punkt.
    Från denna ställning skall lyftaren resa sig till upprätt ställning med raka ben. Bälte är tillåtet som hjälpmedel. Lyftaren har 90 sekunder på sig att genomföra så många repetitioner som möjligt.
  5. Militärpress (Herrar på 50% av egen kroppsvikt & Damer på 40% av egen kroppsvikt)
    På domarens signal påbörjas den första pressen från bröstkorgen till helt sträckta armar. . Fullt sträck i armbågen i toppläget. Inget gung eller benjuck tillåtet. Kroppen får inte luta för mycket bakåt, utan ska vara så rak som möjligt. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Endast magnesium är tillåtet som hjälpmedel. Lyftaren har 75 sekunder på sig att genomföra så många repetitioner som möjligt.
  6. Chins (Herrar & Damer på egen kroppsvikt)
    På domarens signal påbörjas den första chinsen.
    Max sträck i bottenläget, hakan över räcket i toppläget och inget gung eller sprattel tillåtet. Rörelsen ska vara med armbågarna utåt och inte framåt. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Det inte är tillåtet att ”föra” benen under repetitionen. Man kan ha endera böjda ben eller raka ben, men får inte förändra detta under omgången. Endast magnesium är tillåtet som hjälpmedel. Lyftaren har 75 sekunder på sig att genomföra så många repetitioner som möjligt. .
  7. Dips (Herrar & Damer på egen kroppsvikt)
    På domarens signal påbörjas den första dipsen. Armbågen minst i höjd med axeln i bottenläget. Fullt sträck i armbågen i toppläget. Inget gung eller sprattel tillåtet. Kroppen får inte luta för mycket framåt, utan ska vara i det närmaste upprätt. Tempot får inte vara högre än att domarna tydligt kan se vändningarna och att kroppen hålls i korrekt läge. Endast magnesium är tillåtet som hjälpmedel. Lyftaren har 75 sekunder på sig att genomföra så många repetitioner som möjligt.
  8. Rodd Momentet genomförs på en Concept2 Modell D. Deltagaren skall så snabbt som möjligt ro 500m. Maskinen skall stå på maximalt motstånd. Genomförs 2 deltagare åt gången.

Se bildspel nedan. FOTO: KRISTER PALM

 

 

 

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.