Swedish Lapland och Stockholm i samarbete för att locka utländska turister

17 APR 2015
Skrivet av :
Swedish Lapland deltog tillsammans med Stockholm på SATTE, South Asias Leading Travel Show 29-31 januari 2015, New Delhi, Indien. Från vänster: Lotta Thiringer, VisitSweden, Graeme Richardson, Swedish Lapland Visitors Board, Josefin Haraldsson, Stockholm Visitors Board, Ann Leydner, Scandinavian Perspectives, Mathias Anderson, Vasamuseet, Mats Åström, Swedavia och Janusz Grabowski, Viking Line och Dan Björk, ICEHOTEL.

Swedish Lapland deltog tillsammans med Stockholm på SATTE, South Asias Leading Travel Show den 29-31 januari 2015, i New Delhi, Indien. Från vänster: Lotta Thiringer, VisitSweden, Graeme Richardson, Swedish Lapland Visitors Board, Josefin Haraldsson, Stockholm Visitors Board, Ann Leydner, Scandinavian Perspectives, Mathias Anderson, Vasamuseet, Mats Åström, Swedavia och Janusz Grabowski, Viking Line och Dan Björk, ICEHOTEL.

Regeringen satsar 70 miljoner kronor på att marknadsföra Sverige utomlands i syfte att locka fler turister. Ett initiativ som välkomnas av besöksnäringen. Samtidigt samarbetar Stockholm och Swedish Lapland för att locka fler internationella besökare till sina regioner.
– Sverige har stor potential att över tid ta del av de ökande reseströmmarna från växande marknader som Kina och Indien, menar Thomas Brühl, VD Visit Sweden.

Näringsminister Mikael Damberg pekar på en växande medelklass i både Europa och Asien som vill resa. Enligt honom har många en positiv bild av Sverige som ett hållbart samhälle med fin natur och rika upplevelser.

Annika Fredriksson, VD på Swedish Lapland Visitors Board, ser stora möjligheter för norra Sverige att attrahera de nya besökarna.
– Det här är helt i linje med destinationen Swedish Laplands behov och idé om en strategisk bearbetning av potentialmarknader som kommer öka i betydelse för en hållbar tillväxt i besöksnäringen både nationellt och regionalt.

Hon ser också fram mot att jobba tillsammans med andra aktörer i Sverige som vill nå nya potentiella kunder runt om i världen. Samarbete är nyckeln till framgång tror Brühl.
– För att marknadsföring av Sverige och svenska upplevelser ska få uppmärksamhet och intresse på de nya marknaderna, är det viktigt att vi jobbar ihop i partnerskap och tillsammans lyfter fram unika och internationellt gångbara upplevelser som exempelvis huvudstaden och destinationen Swedish Lapland.

En bekräftelse på intresset för Sverige och Nordkalotten kom under den stora Indiska resemässan SATTE, South Asias Leading Travel Show, i slutet av januari.
– Vi mötte en stor nyfikenhet för vår destination. Under parollen ”Join the Swedes – Stockholm and Swedish Lapland” agerade vi tillsammans med Swedavia, VisitSweden, Swedish Lapland Visitors Board samt näringslivsrepresentanter, säger Thomas Andersson.

Fakta:
Besöksnäringen i Sverige sysselsätter 170 000 personer och i fjol skapades cirka 6 000 nya jobb i sektorn. Turismens exportvärde i Sverige uppgick till 105,7 miljarder kronor under 2013 och var därmed högre än till exempel summan av livsmedelsexporten (53,4 mdkr) och järn- och stålexporten (46,9 mdkr). ‘

Källa: Swedish Lapland, Tillväxtverket och SCB.

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.