”Tok-Lasse” förlorar kunder på Telias dåliga täckning

20 FEB 2015
Skrivet av :

Tok-Lasse 1

Avbrutna samtal, försenade textmeddelanden, missade kundkontakter och allmänt dålig täckning. Lasse “Tok-Lasse” Lundberg företagare i Skomanstjälen har tröttnat.
– Det är väldigt irriterande. Inte heller får jag någon hjälp av Telia som bara kommer med bortförklaringar, säger Lundberg.

Fram till 2009 fungerade mobiltelefonin acceptabelt i byn.
– Därefter hände någonting. Om det har med övergången till 4G eller finanskrisen som orsakade försämringen vet jag inte.

Tok-Lasse 2

Lundberg drabbas hårt.
– Kunder får inte tag på mig. Mitt i ett samtal kan förbindelsen brytas. SMS kommer ibland flera dagar efteråt att de sänts. Likaså informationen om missade samtal. Folk som ringer registreras inte på min telefon. Det är oerhört frustrerande. Det går så mycket tid i onödan. Under december och januari pratade jag i telefon cirka 120 timmar. Minst 20 av dem berodde på att jag fick ringa upp på nytt och be om ursäkt för att sedan börja om hela samtalet. Värst är det när jag ringer utlandet.

Långa stunder har han också väntat på svar får Telias kundtjänst.
– En dag satt jag i åtta timmar för att få svar. Jag satt i telefonkö men samtalet bröts flera gånger. När jag
ringde upp på nytt var jag återigen sist i kön.

Ständigt på språng. Men lite lugnare skulle det blir för Lasse Lundberg om telefonen fungerade.

Ständigt på språng. Men lite lugnare skulle det blir för Lasse Lundberg om telefonen fungerade.

Lundberg har testat olika telefoner men ingen har hjälpt.
– Telia har också rekommenderat mig att sätta upp en egen slavsändare. Men det kostar mycket pengar så det tänker jag inte göra. Jag betalar för en tjänst som Telia inte klarar att uppfylla. Jag tycker Telia beter sig svinaktigt, säger Lundberg.

Han berättar också att täckningen i Sikfors och andra närliggande byar till och från är dålig.

– Det känns som att Telia vet vad felet är men vill inte tala om det. Förmodligen har de sålt mer tjänster än de har kapacitet att klara av men struntar i att bygga ut nätet.

tok-lasse

På grund av Telia förlorar Lundberg kunder.

– På min telefonsvarare uppmanar jag alla som inte får svar att ringa fler gånger. Jag är också orolig att missa samtal från plogjouren där jag också arbetar.

Under tiden fortsätter Lundbergs mobiltelefon att bete sig underligt. Markeringarna över täckningen vandrar från fullt till att plötsligt helt försvinna.

– I bland markerar telefon full täckning. Ändå får jag ingen kontakt. Jag har funderat på att byta operatör.

Älvsbyn Just Nu har resultatlöst sökt ansvariga på Telia utan att lyckas få någon förklaring.

Om Skribenten
Våra gästskribenter består av personer som intresserar sig för allt som berör Älvsbyn med omnejd. De bidrar med bilder, reportage och artiklar som vi får inskickade. Allt för en ännu mer levande sida.