Far och flyg – vilken satsning av Fyrkantskommunerna

14 JAN 2015
Skrivet av :
Från vänster Nicklas Larsson från Luleå Näringsliv, Micke Bayart från Swedavia, Helena Mårtén från Swedavia, Ann-Christin Viklund från Luleå Airport, Erica Mattsson från Swedish Lapland Visitors Board och Graeme Richardson från Swedish Lapland Visitors Board.

Från vänster Nicklas Larsson från Luleå Näringsliv, Micke Bayart från Swedavia, Helena Mårtén från Swedavia, Ann-Christin Viklund från Luleå Airport, Erica Mattsson från Swedish Lapland Visitors Board och Graeme Richardson från Swedish Lapland Visitors Board.

Affärprospektet “Gateway Luleå Airport – Business opportunities in Swedish Lapland” ska locka fler flygoperatörer att starta trafik till och från Luleå. Detta ska i sin tur leda till fler och större affärer samt ökad turism i Älvsbyn och övriga Norrbotten.

Flygbolag flyger inte till flygplatser utan till destinationer, säger Helena Mårtén,

Flygbolag flyger inte till flygplatser utan till destinationer, säger Helena Mårtén,

– Flygbolag flyger inte till flygplatser utan till destinationer, säger Helena Mårtén, Route Development Manager från Swedavia och ansvarig för utveckling av linjenätet, som menar att marknadsföringen av flygplatsen sitter ihop med marknadsföringen av destinationens potential.

“Gateway Luleå Airport – Business opportunities in Swedish Lapland” innehåller en bred presentation av regionens attraktiva mervärden samt beskrivning av affärsmöjligheter, befintligt och potentiellt underlag för in- och utresande, grunden för en hållbar linjetrafik. Prospektet marknadsförs i första hand mot potentiella flygoperatörer

Bakom affärsprospektet står ett partnerskap mellan regionens besöksnäring och näringsliv, Luleå Airport samt 4-kantskommunerna Luleå, Piteå, Boden och Älvsbyn som gjort en riktad gemensam satsning. Visionen är att öka regionens attraktionskraft och därmed stimulera befolkningstillväxt, utveckling av besöksnäring, näringsliv och FoU.

– Utökade transporter in till regionen skapar möjlighet fler gäster hos våra entreprenörer inom besöksnäringen, som omfattar allt ifrån boende till restauranger, caféer, handel, regionala och lokala transportföretag samt aktivitetsföretag. En utvecklad infrastruktur är ryggraden för tillväxt, dvs nya jobb och företag i regionen. säger Erica Mattsson, Destinationsutvecklingsstrateg, Swedish Lapland Visitors Board.

– Det är tillsammans vi lyckas, och det här initiativet är ett konkret bevis på att vi i regionen är bra på att samverka och att det offentliga går hand i hand med näringslivets behov för att skapa utveckling och tillväxt, menar Nicklas Larsson, Etableringschef, Luleå Näringsliv.

– Partnerskap med regionala intressenter och flygoperatörer som verkar för en utveckling av tillgänglighet och infrastruktur är en del av den affärsmodell som Swedavia jobbar med säger Micke Bayart, Key Account Manager, Swedavia.

– Luleå Airport har gjort stora investeringar i både utbyggnad och anpassning av flygplatsen för att möte ett ökat antal resenärer. Under 2014 passerade vi för fjärde året i rad en miljon passagerare och nu har vi plats för än fler, säger Ann-Christin Viklund, Flygplatschef, Luleå Airport.

Intensiv långsiktig bearbetning av potentiella flygbolag vid exempelvis internationella flygmässor har lett fram till möjligheten att mer konkret diskutera affärsförslag och igår genomfördes ett gemensamt möte med en potentiell flygaktör med internationellt flyglinjenät.

– Internationella direktflyg kompletterar de flyglinjer som kommer via exempelvis Arlanda och de medför konkurrenskraftiga priser, enklare och effektivare resor för våra gäster vilket ökar möjligheterna för våra entreprenörer att göra fler och bättre affärer, säger Graeme Richardson, Marknadschef, Swedish Lapland Visitors Board.

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.