Arctic Falls – störst på test av vinterdäck

14 OKT 2014
Skrivet av :
Tid för däckbyte. På Arctic Falls handlar det om tiotusentals däck varje vinter. FOTO: SARA BOHLIN

Tid för däckbyte. På Arctic Falls handlar det om tiotusentals däck varje vinter. FOTO: SARA BOHLIN

Det är tid för däckbyte. Men visste du att ett av de företag som byter allra flest finns i Älvsbyns kommun. Det handlar om Arctic Falls som har 80 procent av marknaden för tester av vinterdäck i Sverige.
– Några exakta siffror på hur många däckbyten som görs varje vinter har jag inte. Men för några år sedan gjorde vi en sammanställning, mest som kuriosa inför en säsongsavslutning. Då hade vi hanterat över 50 000 däck. Många av dem på- och avmonterade flera gånger. Totalt hade vi skruvat en kvarts miljon hjulmuttrar, berättar Anders Lindgren, ansvarig för däcktesterna på Arctic Falls.

Anders Lindgren.

Anders Lindgren.

Verksamheten vid företaget expanderat kraftigt de senaste åren. Bland annat servar Arctic Falls några av de världsledande däckfabrikanterna som Pirelli, Bridgestone och Yokohama.

– Men vi har fler tillverkare. Totalt ett tiotal. Men många av dem vill inte skylta med sina tester.

Så de gamla siffrorna som Lindgren presenterade här ovan är förmodligen mycket högre i dag.

– Det stämmer. Men hur många däck vi hanterar varje säsong numera kan jag inte svara på.

Jonas Jalar.

Jonas Jalar.

Vid Arctic Falls anläggningar utförs inte bara däcktester. Företaget erbjuder även vintertester av nya bilmodeller liksom elbilar.

– Bokningsläget inför stundande säsong är gott, hälsar Jonas Jalar, VD.

För Älvsbyns kommun är Arctic Falls ett betydelsefullt företag. Testerna skapar jobb lokalt plus att verksamheten genererar över 6 000 gästnätter i kommunen varje år.

Till dig som ännu inte bytt till vinterdäck vill vi påminna om följande:

Från den 1 december till den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag.

– Om det är snö, is, snömodd eller frost på vägbanan räknas det som vinterväglag, säger Barbro Ottestam, biträdande chef för trafiksektionen vid Polismyndigheten i Västmanlands län i ett pressmeddelande till Älvsbyn Just Nu.

Även vägrenen räknas till vägbanan.

– Sommar- och vinterdäck har olika egenskaper och därför är det viktigt att fordonet är utrustad med däck som är anpassade för vägunderlaget, säger Barbro Ottestam, biträdande chef för trafiksektionen .

Mönsterdjup för vinterdäck för personbilar och andra lätta fordon ska vara minst tre millimeter vid vinterväglag.

För tunga fordon med en totalvikt över 3,5 ton ska fordonet, mellan den 1 december och den 31 mars om det är vinterväglag, vara försett med vinterdäck eller likvärdig utrustning på fordonets drivaxlar. Framhjulsdrivna bilar ska vara försedda med vinterdäck eller likvärdig utrustning även på fordonets bakre hjulaxlar.

– När det är vinterväglag är det viktigt att tänka på att bromssträckan blir längre, även när bilen är utrustad med vinterdäck. Håll därför avståndet och anpassa hastigheten efter vägunderlaget för att minska risken för en trafikolycka, säger Barbro Ottestam.

Fakta vinter- och sommardäck:

Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck om det är vinterväglag ute.

Det är vinterväglag om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.

Dubbdäck får användas mellan den 1 oktober och den 15 april.

Dubbdäck efter den 15 april

Det är lagligt att köra med dubbdäck efter den 15 april och innan den 1 oktober om det är eller befaras bli vinterväglag.

Dubbdäck och friktionsdäck

Med vinterdäck menas dubbade däck eller så kallade odubbade friktionsdäck. Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på samma fordon. Observera att det är tillåtet att använda odubbade friktionsdäck året runt, det finns ingen restriktion mot dem.

Däck på släpet

Om bilen har dubbdäck måste även släpet ha dubbdäck när det är vinterväglag. Om bilen har odubbade däck får släpet ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck. Det är viktigt att släpet inte har sämre väggrepp än bilen, för att till exempel undvika att släpet sladdar vid inbromsning.

Krav på mönsterdjup för vinterdäck

För personbilar och andra lätta fordon med en totalvikt upp till och med 3,5 ton måste mönsterdjupet vara minst 3 millimeter i däcken.

Samma mönsterdjup gäller för släpvagnar som dras av dessa fordon. För lastbil, buss och personbil klass 2 med en totalvikt över 3,5 ton gäller mönsterdjupet 5 millimeter. Kravet gäller för samtliga däck på dessa fordon.

Enligt lag krävs vinterdäck även för tunga fordon, med en totalvikt över 3,5 ton. Reglerna skiljer sig mellan fram- och bakhjulsdrivna fordon.
Lagen i sin helhet finns på Transportstyrelsens webbplats

Bästa däcken bak

De däck som har det största mönsterdjupet eller dubbutsticket bör vara monterade bak på fordonet. Det minskar risken för sladd när du bromsar eller svänger. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Vinterdäck gäller även för utländska fordon

Reglerna om vinterdäck omfattar även utländska fordon och gäller vid resa till och från utlandet. Reglerna finns i sin helhet på Transportstyrelsens webbplats

Förbud mot dubbdäck på vissa platser i storstäderna

Förbud mot dubbdäck gäller på vissa gator i några städer. Hornsgatan i Stockholm är ett exempel, där endast friktionsdäck tillåts. De som bryter mot reglerna riskerar böter på 1 000 kronor. Mer information om vad som gäller i bland annat Stockholm, Göteborg och Uppsala finns i de lokala trafikföreskrifterna.

Undantag från användning av vinterdäck

Det finns ett antal undantag från kravet på vinterdäck, till exempel för färd till besiktningsföretag och för fordon som är äldre än trettio år. Listan över alla undantag finns på Transportstyrelsens webbplats

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.