Därför valde Ica att satsa 50 miljoner i Älvsbyn

12 SEP 2014
Skrivet av :
Christer Burstedt, försäljningsledare på Ica

Christer Burstedt, försäljningsledare på Ica

Christer Burstedt, försäljningsledare på Ica, var positivt överraskad när koncernens nya Supermarket öppnades i Älvsbyn. Nu berättar han om varför livsmedelsjätten valde att satsa 50 miljoner kronor på en ny butik i Norbottens Pärla.

Vad säger du om responsen för den nya butiken?

– Responsen är fantastisk och det verkar som om älvsbyborna ställer upp mangrant. Fantastiskt roligt. Det märks att det funnits ett sug efter den här butiken. Jag tror också att Ulf (Burström, butikschef) och hans personal har bidragit till att älvsbyborna längtat till den nya butiken. Just nu känns det otroligt bra.

Hur kommer det sig att Ica valde att bygga nytt och satsa på en relativt liten ort som Älvsbyn?

– För det första var den gamla butiken i behov av renovering. Så i det här fallet var vi tvingade till förnyelse i någon form. Då blev det i slutändan av diskussionerna beslutat att vi tar steget och gör en riktig etablering. Dessutom är det är viktigt för orter som Älvsbyn, som inte ligger så långt från större städer – i det här fallet Piteå, Boden och Luleå – att ha attraktiva affärslägen, attraktiva lokaler och attraktiva företag som håller kvar kunderna på orten. Vi gör exempelvis en motsvarande etablering i Kramfors. Nu när man resultatet så var det rätt beslut för Ulf, hans personal och inte minst älvsbyborna.

Många hoppas på en gruvetablering i Laver som kommer att skapa många arbetstillfällen. Tror även ni på en tillväxt i Älvsbyn befolkningsmässigt?

– Det är klart att vi tror på en tillväxt annars skulle vi inte ha satsat så stort pengamässigt. Det känns rätt att en sådan här ort får möjlighet att utvecklas på ett bra sätt. Det gör man genom bland annat genom etableringar för konsumenter som även skapar arbetstillfällen. Jättekul för Älvsbyn och Älvsbyborna.

Hur många arbetar för Ica i Älvsbyn?

– I dagsläget drygt ett 20-tal. Det märks vilken fin kontakt personalen har med kunderna. En tydlig skillnad jämfört med storstäderna. Den kontakten finns inte där på samma sätt. Men i Älvsbyn är den naturlig.

Kan den nya butiken locka kunder från Boden och Piteå?

– Ja. Vi hoppas också att älvsbyborna handlar oftare på hemorten. Det är väldigt mycket värt.

Vad har du själv mött för kundreaktioner i den nya butiken?

– Jag har ju kunnat röra mig inkognito här. Gått runt och lyssnat på vad folk säger. Det har varit fantastiskt positivt. Sen kan ju långa köer upplevas som negativt men en sådan här dag har kunderna överseende med det. Invigningen är en happening som jag enbart hört positivt om. Ingen kritik alls. Hoppas att det fortsätter så.

Sportringen

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.