Elbilar lockade när Framtidsveckan inleddes

19 MAJ 2014
Skrivet av :

20140517_framtid_056 (1) Robert Granströms elbil av märket Tesla var den som lockade mest uppmärksamhet när Framtidsveckan inleddes i Älvsbyn på lördagen. Men hur fungerar elbilar i sträng kyla?

– Bra. Bättre än en bilar med förbränningsmotor. Jag fick skjutsa min hustru till jobbet en dag när det var minus 33 grader och vår diesel vägrade starta, berättar Granström.

Under "motorhuven" ges plats för extra bagageutrymme.

Under “motorhuven” ges plats för extra bagageutrymme.

Elbilarna utvecklas. Teslan ser ut som en riktig sportbil med god prestanda. Accelerationen är 0 – 100 kilometer i timmen på endast 4,4 sekunder.

– En elbil har fullt vridmoment även på låga varv. Jag kör ifrån flera BMW:ar och även Porschar, berättar Granström, som är konsult för Test Site Sweden och en riktig elbilsentusiast.

Många nyfikna lyssnade när Robert Granström berättade om sin elbil. Bakom skymtar hybriden Mitsubushi Outlander som visades av Pär Larsson.

Många nyfikna lyssnade när Robert Granström berättade om sin elbil. Bakom skymtar hybriden Mitsubishi Outlander som visades av Pär Larsson.

Den vanligaste frågan är om elbilar fungerar i kallt klimat. Men kallstarter är inget problem betonar Granström. Inte heller att få värme i kupén.

– Batteriet i en elbil är ju så mycket större än det till en förbränningsmotor. Och värmen i kupén nås snabbt. Fördelen med en elbil är ju dessutom att jag kan ha värmen igång när jag springer in och handlar eftersom det inte krävs någon tomgång.

Med sin Tesla kan Granström köra 30 mil på vintern och 50 mil på sommaren innan batteriet är tomt.

– Men det gäller att ha lite marginal.

Granström höll ett intressant föredrag om elbilar. Totalt finns i dag 77 olika modeller på marknaden.

Granström höll ett intressant föredrag om elbilar. Totalt finns i dag 77 olika modeller på marknaden.

Med en så kallad superladdare laddas batteriet på 45 minuter. Med en vanlig 1 fas kontakt, 6 amepere, (två hål i väggen) är laddningshastigheten ungefär en mil per timme.

Visserligen är elbilarna cirka 100 000 kronor dyrare i inköp än motsvarande med förbränningsmotor. Men körkostnaderna är låga. Cirka tre kronor milen.

– Dessutom är elbilarna väldigt billiga i drift och underhåll. Det finns ju bara en enda rörlig del i motorn.

För att ta igen investeringen rekommenderar Granström elbilar till personer som kör mer än 2 000 mil per år.

– Elbilar kan göra Sverige rundare. Den låga driftskostnaden ökar möjligheterna att kunna bo och leva på landsbygden.

Helena Öhlund, kommunalråd, invigde Framtidsveckan.

Helena Öhlund, kommunalråd, invigde Framtidsveckan.

Framtidsveckan invigdes av Helena Öhlund, kommunalråd. Hon påminde om kommunens arbete och vision att bygga ett framtida Älvsbyn tillsammans.

– Vi ska skapa ett samhälle som är hållbart ekonomiskt, ekologiskt och socialt.

För bra några år sedan var Älvsbyns kommun tyngd av en av landets största kommunala låneskulder.

– Men nu är vi snart helt skuldfria.

Öhlund berörde också i sitt invigningstal Älvsbyns så kallade borgmästaravtal med EU som innebär att koldioxidutsläppen ska minskas med 20 procent.

– Det är vi på väg att uppfylla. Titta bara på centralorten där luftkvaliteten kraftigt förbättrats.

Hon passade också på att gratulera Norge på nationaldagen.

Programmet för Framtidsveckan hittar du här…

Östen Nilsson, Älvsbyns Sport- och Fritid/Sportringen, visade det senaste från cykelfronten.

Östen Nilsson, Älvsbyns Sport- och Fritid/Sportringen, visade det senaste från cykelfronten.

FOTO: STERLING NILSSON

 

 

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.