Ung företagsamhet visade upp sig

20 MAR 2014
Skrivet av :

Den regionala “Ung företagsamhet mässan” genomfördes under tisdag-onsdag i Luleå på Luleå Energi Arena med  112 utställande unga företag. Där Ungdomarnas egna idéer presenteras på ett kreativt sätt.

Bakom mässan står Gällivare, Arjeplog, Övertorneå, Överkalix, Boden, Piteå, Luleå, Jokkmokk, Arvidsjaur och Haparandatornio kommuner och ett drygt tjugotal företag som sett fördelen med att tidigt lära ungdomar lite om företagande.

Att driva UF-företag är inte bara en unik möjlighet att träna sin förmåga att samarbeta, lösa problem, fatta beslut och ta ansvar för sitt handlande, det är också otroligt roligt!

Från och med hösten 2011 har Sverige en ny gymnasieskola. Entreprenörskap genomsyrar hela skolan på ett tydligt sätt bland annat genom att det är ett eget ämne och att entreprenörskap återfinns i de flesta programs examensmål.

Ung Företagsamhet ser en tydlig plats för UF-företagande som ett verktyg för gymnasieskolorna att möta delar av uppdraget att arbeta med entreprenörskap. Ung Företagsamhet har med UF-företagande 30 års erfarenhet av praktiskt och teoretiskt arbete med företagande och entreprenörskap i skolan.

UF-företagande innebär att eleverna samtidigt som de lär sig om företagande tränas i att ta ansvar, ta initiativ, att samarbeta, i kreativitet och andra färdigheter som kännetecknar en entreprenör.

Ämnesplanen för entreprenörskap passar mycket bra för utbildningskonceptet UF-företagande.

Genom att driva ett UF-företag får man möjligheten att starta ett eget företag som kan syssla med nästan vad som helst. Självfallet får man också vara med på våra lokala- och regionala UF-mässor.

UF-företagen tar själva fram affärsidén, genomför marknadsundersökningar och skaffar startkapital genom försäljning av riskkapitalsedlar. Därefter kan verksamheten starta med produktion och tjänsteutveckling, marknadsföring, försäljning samt ekonomisk redovisning.

Vid verksamhetsårets slut upprättar UF-företaget en årsredovisning och UF-företaget avvecklas. Det lånade kapitalet återbetalas och eventuell vinst går helt och hållet till eleverna som drivit företaget.

Under UF-året, som startar i september och avslutas i maj, genomför företaget fem moment och tre tilläggsdelar.

UF-företagandets fem moment
1. Företagsregistrering
2. Upprättande av affärsplanen
3. Säljmoment
4. Rådgivarkontakt
5. Upprättande av årsredovisning

Under mässan gick det inte att ta fel på att det finns många enkla idéer som omsatts till riktigt gångbara produkter hos dessa Unga Företagarna, vilket även kan ses under den andra dagen av mässan då man med en expertis letar fram de främsta och bästa produkterna under mässan. Oaktat ser man att nio månaders kreativt arbete ger resultat och får många elever att bli kreativa.

Troligtvis kan ju alltid något av dessa 112 UF företag bli ett riktigt företag senar.

För vi fann många smarta förvarningslösningar, snygga kläder, soppressar, språktolkning bland många nya företagsidéer på mässan.

Hur går det då för våra UF:are från Älvsbyn, ja det får vi återkomma till lite senare under våren.

Om Skribenten
Sterling är fotografen som axlat papparollen i gänget. Trodde att han gått i pension men har insett att han nu har mer att göra än han någonsin haft som grönklädd. Tillsammans med Tony grundare av sidan.