Älvsbybon Robert Granström slår ett slag för elbilen

07 FEB 2014
Taggar : ,
Skrivet av :

UPPDATERAD: Älvsbybon Robert Granström, konsult inom vintertest för fordon och chef för Granströms Utveckling, är en av dom som lever som han lär. För ett tag sedan införskaffade han en elbil och solpaneler till hustaket.

– Dels så räknar jag med att lära mig en del nyttigheter om elbilar som jag kan ha nytta av i arbetet, berättar Robert Granström.


Robert Granström, chef för Granströms Utveckling, har arbetat mycket med frågor angående elbilar. Bland annat då om laddinfrastruktur, förbrukning och räckvidd. För en tid sedan gick hans leasingkontrakt på bilen ut. Han bestämde sig då för att satsa på en elbil.

– I grunden kan man spara mycket pengar genom att köpa en elbil om man kör mycket, berättar han.

Valet av elbil blev den amerikanska Tesla Model S.

Billig energi

– Det är den enda rena elbilen som klarar den typ av resor som jag har. Den går tre gånger så långt som närmaste konkurrenten, 50 mil under ideala förhållanden men jag räknar med runt 30 mil under vintern.

I dagsläget kan ett batteri till en elbil kosta uppåt ett par hundratusen kronor. Livslängden kan strecka sig uppemot 20 år, beroende på hur man sköter laddningen. I skrivande stund ligger milkostnaden på knappt en handfull kronor.

Inga problem att starta i kylan

En utav fördelarna med att köra elbil i kalla klimat är att det är inga problem att starta bilen i extrem kyla. Man kan förvärma bilen med dess egna värmesystem och slipper därför använda kupévärmare.

– Och vill du ha bilen varm när du går in och handlar så kan du ha värmen på utan att bilen står och osar på parkeringen trots att bilen inte är ansluten till en elstolpe.

Solceller hemma

Men det är inte bara en elbil som Robert har införskaffat. På hans hus sitter nu en solcells-anläggning som är en satsning för att inhämta nya kunskaper.

– En lite hemsnickrad variant för att klimatkompensera företagets verksamhet.

Satsningen på solceller är en långvarig investering där elen som produceras kommer bland annat att användas till att tanka bilen. Detta kommer på sin tur att påskynda processen att återfå investeringen som är lagd på elbilen, samtidigt som man tänker på miljön.

– Tittar man inte på avskrivningen mot gällande elpris utan i stället på hur mycket jag betalar för den Diesel jag kör upp per år idag, så kan man ta tillbaka investeringen för solelsel till elbilen redan efter 4-5 år.

Läs mer här !

Om Skribenten
Robin är en flitiga medhjälpare.