Evas app föll användarna i smaken

08 OKT 2013
Skrivet av :

I Augusti lanserades Sveriges första app som samlar alla restauranger på ett och samma ställe. Grundaren heter Eva Henriksson och är bördig från Älvsbyn.

– Givetvis har Älvsbyborna redan en restaurang de kan lägga till som favorit, säger Eva och avslöjar att Saengs på Thaiköket redan anslutit sig till systemet.

Eva Henriksson har skapat appen som världens restauranger och lunchgäster har format tillsammans.

Eva Henriksson har skapat appen som världens restauranger och lunchgäster har format tillsammans.

Nyheten med appen är att varje restaurang kan använda den som sin egen. För restaurangerna finns det en mängd moderna och världsledande funktioner som kan användas allt eftersom det passar verksamheten. För matgästen innebär appen ett enkelt sätt att se utbudet och lika enkelt att göra olika beställningar.

– Den designade tekniken ger resturanger möjlighet att öka både service för gästen och omsättningen på ett enkelt sätt, säger Eva Henriksson.

Restaurangkulturen i Sverige har ändrats de senaste åren. Kockar bygger ett varumärke kring sin person, media har tagit fine dining till vardagsrummet och lokala produkter är i det närmaste ett måste. Även matgästerna har ändrat sitt beteende. Det ställs höga krav på service, höga krav på lätttillgänglighet och lika höga krav tekniska lösningar.

– Att läsa en meny, boka bord eller beställa hämtmat är självklart för en lunchgäst oavsett adressen på restaurangen eller vad det står längst ner på kvittot, säger Eva och förklarar att Izilunch har en app som tar lunchgäster och restauranger nära varandra.

Restaurangerna väljer själva vilka funktioner som passar till verksamheten, och hela sidan kan Twittras och Facebookas.

Restaurangerna väljer själva vilka funktioner som passar till verksamheten, och hela sidan kan Twittras och Facebookas.

Appen är byggd på krav från restauranger och från lunchgäster

Funktionerna i appen är valda utifrån lunchgästers önskemål om vad de vill ha i en restaurang-app i jämförelse med restaurangägares krav på vad de vill erbjuda sina lunchgäster i en app. Genom att googla och surfa i timmar på nätet och samtidigt ladda ner mängder med mobil-appar gjorda av restauranger från världens alla hörn, samlade Eva på sig de mest frekventa funktionerna som restaurangerna valde att ha i sina appar. Därefter böt Eva vinkel; vilka funktioner är viktiga för en lunchgäst? Vad diskuteras i forum, vilka kommentarer har restauranger fått angående sina appar. Vad upplevdes bra och vad upplevdes mindre bra. Vilka funktioner fick mest beröm? Det blev tillslut två listor. Dessa rankades och matchades.

– De gemensamma topprankade funktioner är nu innehållet i izilunch.se´s Iphone-app, förklarar Eva.

Att hitta till en restaurang, läsa menyer och ser priser är självklara funktioner. Boka bord , beställa hämtmat och skapa egna rabattkuponger är också funktioner som båda parter tyckte var bra att ha. Dessutom kan mobilägaren facebooka och Twittra hela skärmdumpen med menyer och valda funktioner. Sociala medier har blivit en viktig faktor som ingen av parterna heller ville vara utan. Man kan också bjuda in till lunch till en vald restaurang.

 

Restaurangerna når ut direkt med meddelanden

– Det finns dock en funktion som jag själv valt att lägga till, säger Eva, och fortsätter:

– Den är så viktig att jag har ger den gratis till restaurangerna en gång i månaden.  Det jag absolut inte ville vara utan var funktionen push-meddelanden. Genom att aktivt göra en restaurang som Favorit kan användaren ta emot specialmeddelanden från restaurangerna. Dessa meddelanden kommer direkt upp på mobilskärmen som ett push, berättar hon. Det kan vara tex ”Vi har fått en större avbokning. Boka bord och ät idag hos oss istället” eller ”Afterwork börjar 17.00. Ta med dina kompisar och ät buffé ute på vår veranda”. Restaurangerna får en direktkontakt med lunchkunderna genom izilunch, och lunchgästerna kan få specialinformation. Därför blir denna funktion så viktig.

Restaurangerna kan skicka meddelanden direkt till lunchgästernas mobilskärmar.

Restaurangerna kan skicka meddelanden direkt till lunchgästernas mobilskärmar.

Valfrihet är ett måste – izilunch låser inte fast restaurangerna

En restaurang behöver inte låsa sig vid något abonnemang eller årsavgift hos izilunch. Det går bra att skapa dagsannonser för 1-20 dagar åt gången eller få tillgång till 365 annonser. Oavsett hur man väljer att annonsera så finns menyer och restaurangfakta både på webbsidan och i appen. Vill man ha tillgång till app-funktionerna med sociala medier, push och rabattkuponger samt bordsbokning och hämtmat så behövs däremot ett konto med 365 annonser under ett år. Men övriga annonser går att ringa in precis som man gör till exempel till Blocket.

Hitta korvvagnen och fine dining-restaurangen bredvid varandra

Det mest spännande med izilunch är att alla som säljer luncher kan använda appen. En matgäst kan faktiskt stå och välja mellan menyer på en korv med mos och en 300-kronors-rätt och fatta beslut på en miljondels sekund.

– Det är hit jag vill komma, säger Eva. Prislappen för att marknadsföra sin restaurang ska inte vara avgörande. Alla, oavsett vilken mat man säljer, ska kunna nå ut till matgästerna. I slutändan blir det kundens val som avgör.

 

 

Fakta om izilunch-appen

  • Konto behövs med 365 dagar
  • Skicka Push
  • Skapa rabattkuponger
  • Bordsbokningar
  • Hämtmat
  • Sociala medier som Facebook och Twitter
  • 3 rätter per dag med pris och specialkostsymbol
  • Google maps
  • Val av radie för val av restauranger 10 000-300 m
  • Skaka mobilen för slumpmey
  • Välj Favoriter
  • Gratis att ladda ner

 

 

 

Kostnad: Pris 8 kr/dag

Webbsida: www.izilunch.se

Ägare; Eva Henriksson

Företag: Izi Marketing AB

Om Skribenten
Vår reporter Sara är en aktiv sexbarnsmamma som ger järnet med järnen i elden. Eller vad man ska säga. Med tre firmor att handskas med, affärssamarbeten och träning som intressen, kan man säga att det är fullt upp.