Ingen vecka för bröstcancerforskning

bröstcancer

Meddelanden om en särskild vecka för forskning i bröstcancer sprids just nu som en löpeld via facebooks chattfunktion.
– Vi känner inte till denna vecka och det är inget cancerfonden arbetar med, säger Johanna Faijersson, pressekreterare på cancerfonden.

Tanken är god. Läsaren uppmanas bland annat att sätta ett hjärta på sin facebookstatus för att visa solidaritet kvinnor emellan. Genom att meddelandet vidarebefordras till kvinnliga vänner sprids budskapet vidare.

– Vi har självklart följt detta och ser att det då och då dyker upp liknande “kampanjer” i sociala medier, berättar Johanna Faijersson.

Dessa kampanjer är privata initiativ och ger endast kortsiktig medvetenhet. Om alla som satte hjärtan på sin status också skulle köpa ett rosa band eller skänka pengar, skulle det ge medel som kunde användas till att leda forskningen framåt.

– När Cancerfonden går ut i kampanj är vi alltid noga med att avsändaren är tydlig. Ett exempel är ju Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj nu i oktober, säger Johanna Faijersson och fortsätter;

– Oktober är ju även internationellt den månad många aktörer arbetar för att uppmärksamma bröstcancer samt samlar in pengar till forskning.

Cancerfonden är vana att arbeta professionellt med att öka medvetandet kring just bröstcancer, och har sedan 2002 år ett väl inarbetat koncept. I år blir det elfte året i rad som rosa bandet ges ut.

Lite förhandsinformation om årets kampanj; Lindex som är huvudsponsor storsatsar på Rosa Bandet i år – igen. Matthew Williamson designar en kollektion som en del av Cancerfondens kampanj, och hela 10 % av intäkterna går direkt till forskningen.

Sprid information tillsammans med dina hjärtan, och glöm inte att skänka en slant. Varje krona räknas.

varjekronaräknas

Skänk valfri summa direkt till cancerfonden och betala online
Rosa Bandet på facebook
Cancerfonden på facebook

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.