Älvsbyns ambassadörer för kvinnors företagande

08 MAR 2013
Skrivet av :

 

Bland 1250 sökande fanns tre företagare från Älvsbyn; Päivi Köpman, Victoria Kärrman och Inger Johansson. Nu ingår trion i Tillväxtverkets ambassadörsprojekt under uppdraget att främja kvinnors företagande.

Älvsbyns näringslivschef Pär Jonsson anser att ambassadörerna fyller en viktig funktion vid utvecklingen av kvinnors företagande.

Älvsbyns näringslivschef Pär Jonsson anser att ambassadörerna fyller en viktig funktion vid utvecklingen av kvinnors företagande.

Tillväxtverket fick totalt närmare 1 250 intresseanmälningar från kvinnliga företagare som vill engagera sig i att utveckla entreprenörskapet i Sverige. 909 stycken har utsetts till ambassadörer för kvinnors företagande under perioden 2013-2014. Av dessa kommer tre från Älvsbyn; Päivi Köpman, Victoria Kärrman och Inger Johansson – tre kvinnliga företagare som valt att inspirera andra att driva företag. Något som Älvsbyns näringslivschef anser viktigt.

– Kvinnliga ambassadörer fyller en viktig funktion vid utveckling av kvinnligt företagande, säger Pär Jonsson, näringslivschef Älvsbyns kommun.

– Det handlar om att vara förebilder, vilket behövs, förtydligar Jonsson.

Tillväxtverkets ambassadörsprojekt ingår i regeringsuppdraget Främja kvinnors företagande, som bidrar till att skapa tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv genom att fler företag drivs och utvecklas av kvinnor. Sedan starten 2008 har ambassadörerna träffat drygt 127 000 personer. Uppdragen handlar ofta om att åka ut till skolor och arbetsplatser för att inspirera andra.

Päivi Köpman, Mobilteknik

– Att vara ambassadör innebär för mig att vara ett bollplank för kvinnor som funderar på att starta eget, framförallt den kommande generationen, säger Päivi Köpman som driver företaget Mobilteknik.

– Jag sökte till ambassadörsprogrammet eftersom jag vill dela med mig av min speciella livshistoria till andra kvinnor, och jag vill inspirera andra att våga jobba i en “mansdominerad” yrkesgrupp, precis som jag själv gör.

Päivi Köpman är ny som ambassadör och brinner för att inspirera andra kvinnor att våga ge sig in i mansdominerade branscher.

Päivi Köpman är ny som ambassadör och brinner för att inspirera andra kvinnor att våga ge sig in i mansdominerade branscher.

Victoria Kärrman, På land och vatten

– Jag är ambassadör för att jag vill peppa andra tjejer att se företagande som ett möjligt yrkesval och ett sätt att förverkliga sina idéer, säger Victoria Kärrman som driver anläggningen På land och vatten.

Genom att dela med sig av sin resa som egen företagare, försöker hon bryta en del förutfattade meningar som ibland kan finnas.

Victoria Kärrman är med i ambassadörprogrammet för andra året i rad, och ser det som ett fantastiskt nätverk som skapar nya affärskontakter.

Victoria Kärrman är med i ambassadörprogrammet för andra året i rad, och ser det som ett fantastiskt nätverk som skapar nya affärskontakter.

-En företagare är ofta synonymt med en man och jag känner att det är viktigt att den bilden förändras, förtydligar Victoria och fortsätter:
– Dessutom vill jag visa att det finns stora möjligheter även ute på landsbyggen.  Det är ett fantastiskt nätverk med de andra ambassadörerna runt om i landet som har skapat många nya affärskontakter.
Inger Jahansson, Tandtekniker och hemmansägare

Inger Johansson är inne på sitt tredje år som ambassadör för kvinnors företagande. Foto privat.

Inger Johansson är inne på sitt tredje år som ambassadör för kvinnors företagande. Foto privat.

 

Inger Johansson, är egen företagare sedan 1982 och är nu inne på sitt tredje år som ambassadör.
– Jag har ett tandtekniskt lab, där jag tillverkar tandproteser och är även hemmansägare (eller jord och skogsbonde, som det kallas nuförtiden). För några år sdean, gick jag en Coachor utbildning och fick där stöd att utveckla innovationer. Nu har jag lagt in en högre växel, vad det gäller innovationer och hoppas utveckla den sidan mer.
Precis som Päivi och Victoria har Inger sett fantastiska möjligheter med det nätverk som de kvinnliga ambassadörerna bildar, och uppmanar fler att söka inför kommande år.
– Det är fantastiskt att så många företagarkvinnor vill vara med och utveckla entreprenörskapet i Sverige. Det behövs fler förebilder som fler kan identifiera sig med. Att det nu är fler större och växande företag bland ambassadörerna kommer att ge ännu mer kraft i arbetet, säger Gunilla Thorstensson, programansvarig för Främja kvinnors företagande på Tillväxtverket.

Tillväxtverket underlättar förnyelse i företag och regioner, och gör det enklare för företag. Tillväxtverket är en nationell myndighet. Tillväxtverket driver programmet Främja kvinnors företagande som ska bidra till att skapa tillväxt och förnyelse i svenskt näringsliv genom att fler företag drivs och utvecklas av kvinnor. Arbete med förebilder och föreställningar om företag och företagare är ett sätt att synliggöra kvinnors företagande.

Läs mer på

www.tillvaxtverket.se/kvinnorsforetagande

 

Om Skribenten
Vår reporter Sara är en aktiv sexbarnsmamma som ger järnet med järnen i elden. Eller vad man ska säga. Med tre firmor att handskas med, affärssamarbeten och träning som intressen, kan man säga att det är fullt upp.