Tok-Lasses galna idé satte Skomans-kälen på kartan

24 JAN 2013
Skrivet av :

Han är känd som Tok-Lasse.
– Nog krävs det att man är lite crazy för att syssla med det jag gör, säger profilen som köpte pistmaskiner och snökanoner för att kunna bygga en egen racingbana i den lilla byn Skomanskälen utanför Sikfors.
I dag är Allmec Raceway en av landets förnämligaste anläggningar för skotercross.

 

Full fart var det för Tok-Lasse Lundberg förra helgen när det arrangerades tävlingar på Allmec Raceway.

Full fart var det för Tok-Lasse Lundberg förra helgen när det arrangerades tävlingar på Allmec Raceway.

 

Tok-Lasse heter Lundberg i efternamn. Han är en välbekant profil även långt utanför racingkretsarna. Det är inte bara för hans våghalsiga konster på tävlingsbanorna. Tok-Lasses personliga charm och glädje smittar lätt av sig till omgivningen.
Hans smeknamn har blivit ett varumärke.
– Det var Åbbar’n (abborren på pitemål) i Älvsbyn som myntade uttrycket efter en tävling i Kiruna runt Millenieskiftet, minns Lundberg.

Tok-Lasses son Wille går i pappas fotspår.

Tok-Lasses son Wille går i pappas fotspår.

Och Åbbar’n det är Limousine-kungen Leif Wiklund, ägare av NorrLimo. Han skulle skulle skriva om tävlingen i gruvstaden för ett snöskotermagasin .
– Efter att ha sett ett fotografi på Lasse Lundberg, där han flygande hängde raklång i luften bakom styret på snöskotern, lär redaktören ha frågat: “Vem är tokfan på bilden?” Då svarade Wiklund: “Det är Tok-Lasse”.
Sedan dess har smeknamnet hängt med!

Tok-Lasse bjuder alltid på sig själv!

Tok-Lasse bjuder alltid på sig själv!

Själv har Tok-Lasse tävlat 16 säsonger i skotercross. Och i unga dagar var han den stora publikfavoriten. Mitt under pågående race kunde nämligen Tok-Lasse bjuda på akrobatik.
– Jag brukade göra en Superman och Heelklicker. Det var vad jag gjorde på bilderna från tävlingen i Kiruna. Många andra behövde ramp för att göra tricken men för mig, på den tiden, räckte det med ett litet gupp. Fast jag fick sluta sedan domarrna hotade att utesluta mig från tävlingarna om jag fortsatte. I dag är man lite stelare i kroppen – så nu skulle jag nog inte klara det, säger Tok-Lasse som hunnit bli 40 år men ändå är still going strong.

Mellan 400 och 500 personer kom för att se tävlingarna i Skomanskälen.

Mellan 400 och 500 personer kom för att se tävlingarna i Skomanskälen.

Så sent som förra helgen körde han i den egna tävlingen Allmec Raceway.
– Jag brukar sopa av snön från skotern, tanka och köra. Tyvärr hinner jag inte med att ta hand om mina egna grejor.
Ändå var det nära att han vann. Tok-Lasses Lynx är en värstingmaskin som utvecklar runt 160 hästkrafter och brukar kallas för Crazy Disco åttahundra. I finalen tog han starten men en trasig boogie förstörde segermöjligheterna när han var i ledning.
Men lika glad var Tok-Lasse för det. Tävlingen lockade storpublik, mellan 400 och 500 personer. Dagen till ära fick även amatörer prova på att köra banan ern tävlingsform som heter sprint 500.

Tok-Lasse med sonen Wille. Båda tävlade förra helgen.

Tok-Lasse med sonen Wille. Båda tävlade förra helgen.

Allmec Raceway är Tok-Lasses egen skapelse. På sina egna ägor har han byggt en bana för både träning och tävling. Två pistmaskiner och en snökanon borgar för tidig premiär.
– När myggen försvinner på hösten då börjar det våras för mig. Jag blir pigg när vintern kommer. Jag törs inte räkna hur många hundratals timmar jag lägger ner i arbetstid. Tid som jag aldrig får betalt för.

Tok-Lasse har skapat ett eldorado för skoterentusiaster i Skomanskälen.

Tok-Lasse har skapat ett eldorado för skoterentusiaster i Skomanskälen.

Hela anläggningen bekostas med egna pengar. Vid sidan av racebanan driver Tok-Lasse företaget Allmec som reparerar mindre maskiner som snöskotrar, mopeder, snöslungor, motorsågar, vattenskotrar, gräsklippare, fyrhjulingar med mera…
Lasse har även en en lastmaskin med utrustning och utför olika entreprenadjobb som snöröjning, lastning, lossning och markplanering.

– Vintertid är jag igång 18 timmar per dygn sju dagar i veckan. Men framåt vårkanten brukar luften gå ur en. Då är man lite sliten, medger Tok-Lasse som heller aldrig stänger av sina telefoner.
– Jag försöker alltid vara tillgänglig.

Tok-Lasse 7 liten

Han är dessutom ensamstående pappa på heltid för 10-årige Wille.
– Som tur är delar han mitt motorintresse och deltog i förra helgens tävlingar.
Tok-Lasse är mån om säkerheten på Allmec Raceway.
– Jag ser alltid till att banan är mjuk. Då vågar förarna testa nya saker utan att göra sig illa. Min bana är också skonsammare mot maskinerna. Här finns inga stenar eller isblock att skada sig på. Många som tränar hos mig har utvecklats enormt. Jag vill bidra till att göra sporten bättre.

Tok-Lasse 1 liten

Det finns planer på att vidareutveckla anläggningen – inte minst för event.
– Men ingenting är gratis och allt kostar kulor.
Tok-Lasse är, som han själv skämsamt säger, född kanon 1973, i Karlskoga, sätet för Sveriges största vapentillverkare Bofors. Men 1979 flyttade familjen till Sjulsmark.
– Min pappa är bodensare.
1998 köpte Tok-Lasse fastigheten där han nu bor och driver Allmec Raceway.

Tok-Lasse 3 liten

– Jag hade hoppats få hjälp av min pappa som varit målare och egenföretagare. Men han drabbades av ett åderbråck kort efter att jag köpt fastigheten. Så nu är det jag som får hjälpa honom. Ibland blir inte livet som man tänkt. Men jag har stor hjälp av min mamma och förhoppningsvis får mina föräldrar möjlighet att flytta närmare inom en snar framtid, säger Lasse, en färgstark och glädjespridande profil.

Mer information hittar du på: http://www.facebook.com/pages/Allmec-Raceway/163363627018794?sk=info

FOTO: EMELIE BERGLUND OCH LINDA LUNDKVIST (BILD PÅ LASSE OCH WILLE TILLSAMMANS)

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.