Genomfrusen tågdröm

26 DEC 2012
Skrivet av :

Den regionala tågsatsningen Norrtåg, där de fyra nordligaste Länstrafikbolagen i Norr-, Västerbotten,  Västernorrland och Jämtland gemensamt satsat på regional tågtrafik har verkligen frysit ihop under denna julhelg.

Norrtåg trafikera Norrland med 12 tågsätt av typen Coradia Nordic X62 om fyra vagnar vardera köpts från tågtillverkaren Alstom Transport via Transitio. Dessa tåg kommer att trafikera Kiruna-Luleå, Umeå-Luleå, Umeå-Sundsvall samt Sundsvall-Åre.Tågen går i 180 km/h, accelererar snabbt och får upp farten fort efter stopp vid stationerna. Tågen är testade och anses
klara vintern bra, all elektronik sitter uppe på taket på tågen vilket gör att tågets motorik blir mindre utsatt för snö.

Men det är just snö och kyla som stoppar tågen och trafiken ersätts med ersättningsbussar, med för vissa resenärer den dubbla restiden eller ingen resa alls.

Norrtåg försöker med alla medel att möta dessa problem och personal från både tillverkare och Norrtåg försöker hitta lösningar på att få slut på igenfrysta drivpaket där det i första hand är bromsarna som fryser ihop till gedigna ispaket med utebliven bromsverkan som följd.

Fakta i övrigt om Norrtåg:

ITINO MV3
Norrtåg trafikerar sträckan Umeå-Lycksele på Tvärbanan med ett nytt tågsätt från Bombardier. Modellen heter
ITINO MV3 och är ett dieseltåg av modernaste klass.

REGINA X52
Norrtåg har ytterligare en modell av tåg heter Regina X52. Detta är ett elektrifierat tåg. Dessa tåg kommer
primärt att trafikera sträckan Luleå-Umeå men kan användas på samma sträckor som Coradia Nordic X62.

X11
Vi har även en modell som heter X11. Vi kommer att ha 3 st sådana i vår flotta. Dessa tåg ska trafikera
Vännäspendeln mellan Umeå-Vännäs men även finnas som reservfordon då de andra är inne på service och då
trafikera sträckan Umeå-Luleå. Dessa tåg har tidigare gått i Skåne som pendeltåg (Pågatåget).

BM92
På sträckan Östersund-Trondheim körs dieseldrivna tåg som heter BM92.

Vi åkte med tåget som blev buss

Älvsbyn just nu åkte ner till Umeå dagarna före jul med avgång 10.57 och ordinarie ankomsttid till Umeå 13.56, men resan blev med Viabuss från Älvsbyn och var redan vid starten försenad med 90 minuter. När vi väl kom fram efter en resan genom Norr- och Västerbottens inland var klockan 16.48 eller nästan den dubbla restiden.

Dagen efter var det returresan till Älvsbyn från Umeå som stod på menyn. 13.04 var det dax att äntra tåget och vara hemma 15.53. Men även denna gång blev det ersättningsbuss som startade 14.20 från Umeå, med Luleå som slutmål där vi tog egen bil de sista milen till Älvsbyn och hemma i Älvsbyn vid 20 tiden, eller den dubbla restiden.

Den ersättningsbuss som var avsatt för att gå via inlandet hadde startat före utsatt tid från Umeå C och efter att detta misstag framkommit fick vi åka till Luleå och blev erbjudna att åka till Älvsbyn via Boden med buss eller med taxi från Luleå. Bussen som gått för tidigt från Umeå hadde ankommit vid 19 tiden till Älvsbyn.

Sammanfattningsvis så måste det sägas att personalen på Norrtåg höll en väldigt hög servicenivå, där man verkligen levde upp till att försöka få alla passagerare till sina destinationer, även om restiden var den dubbla och lite till.

De äldre och barnfamiljer som var med på dessa ersättningsbussar fick stå ut med en hel del men alla var vid gott mod och klandrade inte Norrtåg för dess service.

Dagarna efter vår resa så har fortsatta problem satt Norrtåg på ännu större prov och det var nog helt klart så att ställa in var att föredra istället för att bussa folk omkring i Norr- och Västerbottens inland med ersättningsbuss i sträng kyla.

De flesta Norrtågs tåg står nu på avisning, men trafiken har börjat komma igång igen och problemen med nedisade bromspaket är nog närmare en lösning nu som kommer att ge bättre avgångssäkerhet i fortsättningen.

Aktuell trafikinformation från Norrtåg hittar du här: http://www.norrtag.se/aktuell-trafikinfo.html

 

Om Skribenten
Sterling är fotografen som axlat papparollen i gänget. Trodde att han gått i pension men har insett att han nu har mer att göra än han någonsin haft som grönklädd. Tillsammans med Tony grundare av sidan.