A och O i Värdskap

21 OKT 2012
Skrivet av :

Dryga 80-talet personer slöt upp på lördagens föreläsning på Hotell Storforsen, där Jan Gunnarsson föreläste om Värdskap. Blandat med personliga anekdoter om tidigare livshändelser, fick företagarna lära sig ett och annat om det perfekta värdskapet.

– Vad spännande det är att använda det i företagen, sade Jan Gunnarsson.

Publiken fick följa med på allt från lokala bussresor där den biffige muskelknutten “Polisongmannen” tvärtemot förutfattade meningar, visade vad värdskap var när han glatt välkomnade sina passagerare ombord på 53:an.

Men vad är då det perfekta värdskapet? Enligt Gunnarsson bygger värdskapet på tre scener: Att välkomna andra, varandra och sig själv. Det är viktigt att välkomna kunderna och varandra med värme, speciellt sig själv. Utan ett bra välkomnade och bemötande försvinner kunderna och då tar företagandet stopp.

– Vi finns till för för att tjäna människor, underströk Gunnarsson och fortsatte;

– Det är många som har glömt bort att det kommer kunder. Men det gäller även att ta vara på sig själv de dagar man har “turkassor”.

– Att vara lycklig viktigt, det är att värna om jaget. Men som tidigare nämnts är kunden viktig. Därför bör man se alla människor i butiken, och inte utelämna någon. Då är man en bra värd.

Foto: Robin Nilsson

Om Skribenten
Robin är vår flitiga medhjälpare som med kameran i högsta hugg rycker ut innan vi andra hinner blinka. Du träffar honom med största sannolikhet på något av Älvsbyns musikarrangemang.