Korvdag föll besökarna i smaken

03 JUN 2012
Skrivet av :
Med årets korvdag invigdes i lördags Nilssons nya fritidsbod som inrymmer ett utbud av friluftsartiklar och grilltillbehör. Dessutom har den egna webshopen just lanserats.
– Vi vill att fler kunder ska få möjlighet att handla av oss, även om de bor en bit bort, berättade butiksansvariga Sandra Nilsson, 29, som utvecklat de nya affärsidéerna för byabutiken i Vistträsk utanför Älvsbyn.

Fyndbord, kampanjvaror och flertalet besökare trängdes inne på Nilssonsbutiken i går, när företaget höll sin årliga korvdag. Sandra Nilsson var nöjd.
– Vi hade bra med kunder och tur med vädret, precis vad jag hoppats på.

Bra priser, personlig service och ett brett sortiment av yrkeskläder är starka ledord för butiken. Besökarna på korvdagen – både gamla och nya kunder, privata som företagare, verkade tycka om satsningen.
– Hela familjen får rycka in när vi arrangerar det här, berättade Arne Nilsson som med vanan inne serverade korv efter korv till sina besökare.

Att det var ett populärt evenemang råder det ingen tvekan om. Det var idel glada miner och flertalet kunder valde att stanna kvar, samtala och – givetvis – jämföra sina inköp.
– Jisses vad jag handlat, sa Lennart Karlsson, Vidsel, och tittade ner på sina kassar. Jag behöver nog en korv till!
Det höll Arne Nilsson givetvis med om:
– Det har du förtjänat, menade han och serverade genast ytterligare en korv.

Den här sommaren blir det mer av många saker – bland annat har exponeringen inne i butiken förbättrats så att kunderna får bättre överblick. Man ser också fram emot ytterligare uppfräschning; lokalen ska målas och skyltningen har setts över så att bilburna kunder hittar rätt direkt.

Att ha försäljning i gårdsbutik har stora fördelar när det gäller prisbilden till kunderna, oavsett om de är privatpersoner eller representerar företag. Man har valt att utöka verksamheten på många sätt, flera nya leverantörer och bättre avtal för transfertrycken har lett till ökat intresse.
– Med vår nya samarbetspartner kan vi numera även erbjuda enstaka tryck, så även småföretagare får bättre möjligheter att profilera sig, berättade Sandra Nilsson.
– Många väljer att sätta personalens namn på kläderna, det är uppskattat. Att priset är rätt bidrar naturligtvis till den ökning i försäljningen som vi sett.

Något unikt som erbjuds är hemmavisning; vem som helst har möjlighet att få varor hemkörda för utprovning av storlek och modell – även privatpersoner. För att underlätta ytterligare erbjuder butiken dessutom gratis hemkörning av varor inom kommunen. Bor man längre bort finns postpaket och bussgods som fraktalternativ med rimliga kostnader.

Offensiven märks tydligt även på nätet. Butiken har redan skaffat många följare på facebook, och de fick även första tjuvkiken när webshopen lanserades på riktigt.
– Man måste ju få fördelar när man gillar oss, eller hur?! Det känns jättekul att kunna visa upp vårt otroligt mångsidiga utbud även via Internet. Nu när man kan beställa online blir det betydligt enklare för alla våra kunder, sade Sandra och fortsatte:
– Att investera för framtiden känns helrätt nu när möjligheten finns!

TEXT OCH FOTO: SARA BOHLIN, FRIDA SANDMAN

Fotnot: För intresserade hittar ni här länkar till Nilssons facebooksida och webshop.

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.