Internet är motorn för framtidens företag

01 JUN 2012
Skrivet av :

Under tisdagskvällen arrangerade Ditt företag online en föreläsningskväll med riktiga tungviktare inom framtidens kommunikation. Bland andra återfanns marknadscheferna från såväl Google som Binero. Aurorum Science Park i Luleå representerades Fredrik Kallioniemi. Besökarna kom från hela Norrbotten, även Älvsbyn fanns representerat.

Under kvällen behandlades ämnen som mobila hemsidor, sökmotoroptimering, e-handel, besöksanalys, sidoptimering och mycket, mycket mer. Googles alla hjälpfunktioner för företag som vill veta hur besökarna agerar på hemsidan var ett kapitel för sig.

Gustav Radell, marknadschef för Google, berättade:

– Två av tre svenskar handlar via nätet under en helt vanlig månad. Ställ detta i proportion till att endast sex procent av svenska företag säljer via nätet. Då inser du kanske att det finns stora möjligheter att lyckas med e-handel – om man gör det på rätt sätt.

Vidare berättade han att 21 % av våra svenska företag helt saknar hemsida. Att många inser att Internet ändå är viktigt tycker han att siffrorna pekar på;

– Genomsnittet för mediainvesteringar ligger på 6 %, medan internetsatsningar får så pass mycket som 13 %. Väljer man att satsa läggs pengarna gärna på onlinemarknadsföring.

Besökarna fick veta att e-handeln överlag ökar, och detaljhandeln offline minskar. På Internet finns möjligheten att nischa sig, smalt dessutom – och ändå (eller tack vare det) lyckas!

Binero är ett av de allra största svenska företagen som tillhandahåller webhotell och domännamn. Under kvällen presenterades genom marknadschef Erik Arnberg en förhandstitt på nya företagserbjudanden. Kortfattat förefaller satsningen kunna leda till att bolaget återtar titeln som Sveriges bästa webhotell under 2012. Binero var testvinnare under såväl -09 som -10.

Besökarna kom, som nämnts tidigare, från hela länet. Många egna företagare, men även it-konsulter fanns på plats. Antalet deltagare var begränsade till hundra, och de som kom fick ut mycket av värde för sin marknadsföring. Sara Bohlin från Älvsbyn berättade vad hon tyckte var bäst med eventet:

– Jag fick ut allra mest av den speed-dating som hölls efter föreläsningarna. Att kunna ställa just mina frågor till representanterna på plats var guld värt! Jag lärde mig massor om saker jag redan hade en del kunskap om. Det är verkligen inspirerande att få vidareutvecklas.

Enligt all statistik och alla analyser ligger framtiden i onlinemarknadsföring. Vill man kan man som företagare göra det själv, men det finns också möjlighet att anlita hjälp. Det finns vägar att gå för den som vill synas på Internet.

Fakta Internet/e-handel

  • Världen är mer uppkopplad än någonsin; 84 % av svenskarna använder Internet regelbundet, 97 % av dessa har bredband. Sammantaget gör detta Sverige världsledande.
  • 50 % av Internetanvändarna multitaskar, d.v.s. de ser t.ex. TV och surfar samtidigt.
  • 2013 beräknas försäljningen av smartphones överträffa försäljningen av persondatorer. Det innebär att fler användare redan idag surfar via telefonen.
  • 2001 fanns 25 miljoner hemsidor, 2011 hade siffran ökat till 1000 miljarder hemsidor.
  • Google hanterar dagligen 30 miljoner sökningar.
  • 81 % gör sökningar via sökmotorer innan de köper en vara online.
  • 73 % gör research via Internet innan de köper en vara i en vanlig butik.

TEXT: FRIDA SANDMAN
FOTO www.dittforetagonline.se och SARA BOHLIN

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.