Blomstrande affärer för Floristen

11 APR 2012
Skrivet av :
Cecilia Goldkuhl, Ida Öberg, Jennie Öberg, Elias Khan (prak-
tikant) och Maria Norén får blomsterbranschen i Älvsbyn att
växa.

Floristen i Älvsbyn fortsätter att växa.
Sedan en tid tillbaka har blomsterbutiken fyra anställda. Senaste personella avknoppningen heter Jennie Öberg.
– Vi behövde en förstärkning, säger Ida Öberg som äger företaget tillsammans med Maria Norén.

Tydligen har intresset för blommor och växter ökat bland älvsbyborna. Floristen har, jämfört med samma period förra året, ökat sin försäljning under februari och mars med mellan 20 och 30 procent.
– Det går och rätt håll, konstaterar Ida.

Försäljningsökningen gjorde att Floristen behövde nyanställa.
– Vi kan inte vara på två ställen samtidigt, förklarar Ida och berättar att blombutikens breddade verksamhet (bland annat i form av evenemang, utsmyckningar och leveranser) ibland kräver att någon ur personalen måste åka iväg.

Jennie Öberg heter Floristens senaste avknoppning på personalsidan.

Därför har Idas storasyster, Jennie Öberg, anställts på 75 procent.

Hur känns det att ha lillasyrran som chef?
– Bara bra (skratt), svarar Jennie.

Själv har Jennie åtta års erfarenhet av blomsterbranschen. Hon har också arbetat fem år tillsammans med Cecilia Goldkuhl (en annan av Floristens anställda) på Fagernäs Handelsträdgård i Boden.
– Alla i butiken är utbildade. Så kompetensen finns, menar Ida.

Banden mellan syskonen Öberg är starka.
– Vi umgås alltid. Folk brukar skämta och säga att bjuder man hem en av systrarna Öberg så följer alla andra med, skämtar Ida.

I dag finns två blombutiker i Älvsbyn. Utöver Floristen även Blommor & Ting. Båda företagen verkar sälja bra. Det innebär att den totala blomstermarknaden i Älvsbyn ökat.
– Ju fler butiker desto mer kunder, menar Ida och berättar att Floristen även har besök av många lulebor, pitebor och bodensare.

Floristen har sedan starten 2010 kört med generösa öppettider.
– Håller man öppet får man sälja, betonar Jennie.

Floristens kunder behöver inte vänta länge på uppmärksamhet från personalen.
– Nej, vi har som mål att hälsa på alla inom fem sekunder, avslöjar Ida.

Floristen erbjuder även försäljning av textiler, exempelvis gardiner. Ett sätt att hålla försäljningen på en hög nivå även under lågsäsong för blomster.
– Allt går att utveckla, förklarar Ida som tillsammans med Maria, Cecilia och Jennie har massor av idéer.

Snart börjar försäljningen av sommarblommor.
– Vi kommer att behöva extrapersonal.  Då är det bra att tillhöra en stor familj, påpekar Ida.

Så nu är föräldrar och övriga syskon varnade!

TEXT: TONY BERGLUND   FOTO: STERLING NILSSON

 

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.