Hippien som skapade länets populäraste skidmetropol

19 MAR 2012
Skrivet av :

Vinst, kunskap, planering och mod.
Det är framgångsreceptet för Kåbdalis skidliftar. En anläggning som i dag skapat 40 jobb i en bygd med 60 invånare!
– Jag är en tävlingsmänniska. För att vinna måste man satsa, förklarade Johan Gunnarstedt, delägare.

I dag omsätter Kåbdalis skidliftar 20 miljoner kronor om året. Mer ska det bli.
De senaste fyra åren har bolaget tillsammans med norska Blåfjell investerat 100 miljoner kronor. Detta märks främst genom att fler exklusiva stugor byggts vid backen fot, likaså en ny stollift, utökad husvagnscamping (260 platser) och en ny restaurangbyggnad.

Interiör från den nya restaurangen.

Går allt som planerat bygger också Blåfjell ett nytt hotell inom en snar framtid. Det norska företaget har även köpt loss 54 nya tomter varav 16 redan är sålda.
– Tillsammans med Blåfjell och Kronogård ska vi omsätta 50 miljoner om två år, säger Gunnarstedt och berättar om en annan positiv sidoeffekt av satsningen i Kåbdalis.
– Kommunen måste bygga ut VA-nätet och Vattenfall måste hit med en ny kraftledning. Det motsvarar investeringar för 170 miljoner kronor. Bra att Vattenfall, som under lång tid våldfört sig på vår natur i Jokkmokks kommun, äntligen får betala tillbaka lite grand.

…än byggs det men snart är det klart. I tre våningsplan.

75 000 besökare
För el behövs. Bara de 18 snökanonerna, som ser till att Kåbdalis alltid är en av de skidbackar som först öppnar, drar två megawatt.
– Ungefär lika mycket som alla hushåll i Vidsel.
I och runt byn Kåbdalis, mitt mellan Älvsbyn och Jokkmokk, bor 60 personer. Skidanläggningen sysselsätter 40!
Varje år besöks Kåbdalis av 75 000 skidentusiaster (mest i Norrbotten). Under vinterhalvåret är stället så populärt att den som vill äta middag i den gamla restaurangen måste boka bord trots att den rymmer 200 sittande gäster.
– Kockarna står i kö för att komma hit, berättar Gunnarstedt, som för tillfället har fyra proffs från restaurang Bryggargatan på plats för att komponera menyer i den nya lunch- och middagsrestaurangen Kårleone Hof.

Den goda berättelsen
– Ju fler vi blir desto lättare att rekrytera ny personal, säger Gunnarstedt och förklarar att det beror på den sociala faktorn.
– Det blir ju mycket roligare för dem som söker sig hit om det finns många likasinnade.
Djungeltelegrafen har bidragit till framgången.
– Än har jag inte satsat en enda marknadsföringskrona. Vår bästa reklam är nöjda kunder. Att de som varit här har en positiv historia att berätta för sina vänner och bekanta när de kommer hem.
Men snart måste även Gunnarstedt frångå sina principer.
– Vi vill nå skidfolket i Skellefteå och Västerbotten. Då behöver vi annonsera.

Ville bli hippie
Gunnarstedt gillar att sticka ut.
– Jag vill inte vara som andra. Då syns man bättre. Jag har förresten alltid drömt om att bli hippie. Därav mitt långa hår, säger han med ett skratt och antyder att hans döttrar har en del synpunkter på hans val av frisyr.

Johan berättade om sitt framgångsrecept för deltagarna i Entreprenörcentra, Älvsbyns och Jokkmokks gemensamma projekt för att stötta nyföretagande.
– Ekonomi, att gå med vinst är viktigt. Det har vi gjort varje år sedan jag övertog anläggningen av min far 1991. Visst får man rätta mun efter matsäcken ibland, men vinst är det enda som kan driva företaget framåt på lång sikt. Och om man går med vinst vill andra vara med.
Johan Gunnarstedt gör ingen hemlighet av att han älskar pengar.
– Jag har alltid räknat, staplat och pressat sedlar. Inte tryckt, utan pressat dem fria från skrynklor, tillägger han för säkerhet skull så att inga missförstånd uppstår.
När folk frågar vad han gör på sommaren brukar Gunnarstedt svara:
– Då räknar jag pengar. Alltid retar det någon.
Kunskap värdesätter han högt.
– De behöver inte vara akademiska utan man ska helt enkelt veta vad man håller på med. Skaffa goda förebilder. Jag själv har sett massor av skidanläggningar, inte minst därför att mina döttrar tävlar.
Inspirationen till den nya restaurangen har han hämtat från alperna.

Inga döda fiskar i Kåbdalis
Planerar gör han också.
– Jag gillar siffror och kalkyler. Men eftersom jag inte är kommunist så gör jag treårsplaner, inte femårs. En bra strategi är också viktig så man får klart för sig vad som går och vad som fungerar sämre.
Avslutningsvis krävs mod.
– Mitt favoritordspråk är: “Bara döda fiskar flyter med strömmen”.
TEXT: TONY BERGLUND   FOTO: STERLING NILSSON

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.