Storforsen – är pärlan i Holmqvists hotellimperium

25 FEB 2011
Skrivet av :

– Tänk nytt, tänk om, tänk själv.
Det var hotellkungen Hilding Holmqvists råd till företagarna i Älvsbyn och Jokkmokk under EntreprenörCentras seminareikväll i Kåbdalis.

Idag äger Holmqvist sex hotell i Norrbotten och ett på Arlanda. Mest känd är kanske den stora anläggningen vid Pite Havsbad som också gett namn åt hela koncernen.
Övriga hotell i hans ägo är Bodensia i Boden, Stadshotellet i Piteå, Hotell Nordkalotten och Arctic i Luleå, samt Rest & Fly på Arlanda. Nyligen köptes också stadshotellet och Malmia i Skellefteå.

Mest beröm av alla
Men hotellet vid Storforsen, där Hotellkungen till och med låtit bygga ett kapell i vilket utsikten mot det vackra vattenfallet bildar altartavla, ligger honom mycket varmt om hjärtat.
Kanske beror det på att han i sin barndom vistades mycket i Älvsbyn eftersom han är uppväxt i Backträsk..?
Hotell Storforsen köpte han 2005. På vanligt Holmqvists-manér så fördubblade han i ett nafs bäddkapaciteten och byggde ut restaurangen.
Hotellet är välbesökt och framgångsrikt. Holmqvist avslöjar själv hemligheten bakom detta.
– Vattenfallet och hotellet är en bra kombination. Inget hotell får så mycket beröm av gäster och besökare som Storforsen.

“Tid och tempo viktigt”
Han riktar än i dag en tacksamhetens tanke åt Ingemar Nilsson som vågade satsa på ett hotell vid den storslagna forsen.
– Utan hans mod hade inte hotellet funnits.
Under föreläsningen så betonade också Holmqvist betydelsen av tempo.
– Fundera inte. Bestäm dig fort, var hans råd till både företagarna och inte minst myndigheterna.
– Bättre med ett nej i dag än ett ja i augusti.
Snabba puckar är Hotellkungens ledord.

Förbjudet att stanna upp
Han sätter också stort värde på glädje i arbetet.
– Det är roligare att arbeta med positiva människor än negativa. Verksamheten ska också präglas av öppenhet och ärlighet. Då ordnar sig resten. Det går inte att tjafsa.
Bra personal är också viktig för framgång.
– Utan sådan kan man inte driva någonting framgångsrikt. Det är tillåtet att göra misstag, att köra i diket, betonade Holmqvist och tillade:
– Men det är absolut förbjudet att stanna upp.

Inga romaner
Ett annat råd från Holmqvist var att göra presentationer till revisorer och banktjänstemän enkla, inga romaner.
– Det ska vara stor text och långt mellan raderna. Ändå är det inte säkert att det går in.
På chefsnivå vill Hilding omge sig av personer med sälj-tänk.
– Allt som görs ska ha mätbara mål.
Åhörarna fick också ta del av Holmqvists karriär från skogshuggare och dammsugar-försäljare till framgångsrik företagare.
Det var många kloka ord som sades med glimten i ögat och handskrivna overhead-bilder, men också en del roliga anekdoter. En av dessa historier ur verkliga livet kan vi inte undgå att återge.

Bra med ansikte
Hilding Holmqvist besökte Pite Havsbad mitt under högsäsong och bestämde sig för att stanna till vid incheckningen till campingen. I kuren arbetade två unga tjejer. Den ena satt i skräddarställning på stolen och den andra vandrade omkring barfota.
Holmqvist tyckte inte att det var så passande. Så han frågade tjejerna om de visste vem han var?
– Nej, fick han till svar.
Då berättade Holmqvist att han var ägare av hela anläggningen.
– Vad bra! Då har man ett ansikte, svarde tjejen i luckan…

TEXT: TONY BERGLUND  FOTO: STERLING NILSSON

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.