“Marknadsföringen av Älvbyns gymnasium är en katastrof”

27 NOV 2010
Skrivet av :
Emil Nilsson och Ellen Lennahl är två som stortrivs på gymnasiet i Älvsbyn men de oroas över den bristfälliga marknadsföringen av skolan som får många att välja andra studieorter.

Ungdomarna i Älvsbyn och Vidsel tycker att marknadsföringen av gymnasiet är katastrofalt dålig. Detta leder till att kommunen tappar elever och får betala dyrt för dem som väljer att studera på annan ort.
– Alla som går på Älvbyns gymnasium trivs jättebra. Det är en fin skola med förmåner som tyvärr nästan ingen verkar känna till. Alla elever får egen dator, hjälp med teorilektioner för körkortet och snart får vi trådlöst Internet, sade Emil Nilsson.

Kritiken av marknadsföringen, som framfördes under Ungdomstinget, var väldigt hård. Elever från Vidsel påpekade att de haft besök av elever och personal från andra gymnasier men inte Älvsbyn! Att de visste mer om biltestprogrammet i Arjeplog än om utbildningarna i hemkommunen.
Den så kallade öppet-hus-dagen tyckte många var beklagligt dålig. Flera av högstadieeleverna i årskurs nio förklarade att de besökte gymnasiet men att bemötandet var så illa att flera redan bestämt sig för att söka utbildningar på annat håll.
– Eleverna i Vidsel vet mer om gymnasier på andra orter än i Älvsbyn. Jag tror heller inte många vet att alla elever i Älvsbyn får en egen dator, berättade Hanna Samuelsson, som själv blev mycket besviken över öppet-hus-dagen i Älvsbyn.
– Jag funderar själv på att söka ekonomi- och juridikprogrammet i Luleå.
Både högstadie- och gymnasieeleverna uttryckte en oro över gymnasiets framtid i Älvsbyn.
– Vi har ett jättefint gymnasium. Varför berättar vi inte om det? Det känns ju knasigt att kommunen ska betala dyrt för att ungdomar från Älvsbyn studerar på annan ort när förutsättningarna på hemmaplan förmodligen är bättre, sade en av eleverna.
Även jämförelser med Älvsby Folkhögskola och skidgymnasiet gjordes.
– De lyckas väldigt bra i sin marknadsföring och där är öppet-hus-dagarna roliga med ett intressanta visningar och program. Vi kan väl lära av dem, menade någon.
Gymnasieelverna erbjöd sig till och med att själva åka runt till andra högstadieskolor i länet för att berätta om gymnasiet i Älvsbyn. Det visar på engagemang och omtanke om den egna kommunen.
Politiker och tjänstemän tog åt sig av kritiken och höll med om att detta är ett allvarligt problem. Om fler väljer att studera i Älvsbyn kan kommunen spara stora pengar.
Inte minst nu när Älvsbyn blir utbildningscentrum för hotell och turism. Då hoppas ansvariga på många sökande utifrån vilket skulle ge intäkter.
Inför starten diskuteras att öppna ett internat i samarbete med Polar hotell. Ingenting är dock klart.
– Hur häftigt är inte det? Tänk att studera i Älvsbyn och bo på hotell, påpekade Nilsson.
TEXT OCH FOTO: TONY BERGLUND

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.