Jonsson-ligan i farten på självaste valdagen

21 SEP 2010
Skrivet av :

Leif Jonsson säker vinnare med sin veteran-Ascona. Men så är han ensam i klassen.

Finalen i Racing Special avgjordes på Luleå Motorstadion, Näverberget den 19/9.
Sikfors SK hade två deltagare med i finalen; Leif Jonsson med sin Ascona i klassen grupp H 66-74, det vi brukar kalla Veteranklassen och Curt Jonsson med sin välanvända Volvo 142 GL i klassen VOC/Ekonomi. 
Med avsliten gasvajer tog sig ändå Curt Jonsson i mål av bara farten…
Asconan är trimmad och prepparerad som dessa var mellan åren 1966-1974 och Volvon är en standard 142 med krafitgare fjädring/stötdämpning och grövre avgasrör.
Tävlingen består av en slinga på ca 2,7 km som körs en och en i tre omgångar och den bästa tiden räknas i slutresultatet. 
Förbundsmästerskapet har bestått i flera tidigare tävlingar och man får poäng i sin egen klass vid varje deltävling. Förbundsmästare blir den som skrapat ihop flest poäng under hela säsongen oavsett i vilken bilklass man åker.
Leif Jonsson och hans “alerta” Ascona från 1972.
Dagen började med tät dimma och regn så alla körde på grova grusdäck trots att slingan som kördes bestod av 50% asfalt. Just den blöta asfalten ställde till det även för Sikforsarna då de grova däcken inte fick något som helst fäste under de två första omgångarna.
Under uppehållet inför den sista omgången trängde sig solen fram och torkade banan lite. GL:en hade med sig  två omgångar särskilda asfaltdäck, “slicks”. Chefsmekanikern Ebbe hade tidigare planer på att byta till de mest skurna slicksen vilket föraren gav medgivande till inför sista omgången. Asconan däremot fick behålla sina grova “sulor”.
Leif och Asconan är helt ensam i sin klass så däcken bekymrade honom inte särskilt men den gamle GL:en har det desto värre bland sina snabba konkurrenter som består av små lätta framhjulsdrivna Ekonomibilar och stora starka Volvo 240/940 som hör till VOC (Volvo Original klassen).
Däckbyte på gång i depån. Bakom syns Leifs Ascona.
Redan i starten på den sista slingan märktes däckskillnaden för GL:en som for fram som en furie så piloten hade jämt göra att hålla i ratten. Allt funkade fram till att det återstod ett halvvarv av banan för då gick gasvajern av och den stackars Volvon fick försöka ta sig i mål av bara den återstående farten vilket lyckades. Tiden blev därefter.
Leif tyckte att Asconans grepp var hyfsat och körde in på en fin tid och fick stå ensam på pallen högst upp. Såg även Pitebon Kenneth Andersson på pallen i någon annan klass.
Tyvärr har inte de slutliga resultaten publiceras vid skrivandes stund så vi hänvisar till www.onbf.se !
Mvh
Curt Jonsson
TEXT: CURT JONSSON  FOTO:SSK/RÄJS

Om Skribenten
Frida är en inspirerad tvåbarnsförälder som kan liknas vid en schweisisk armékniv; multifunktionell till max. Förutom idéer producerar hon annonser och artiklar. Brinner för (och med) byaanda och drömmer om världsfred.