Kommunen erbjuder e-fakturor

13 JAN 2017
Skrivet av :

Från och med december 2016 erbjuder kommunen privatpersoner möjligheten att få sina fakturor digitalt. För att anmäla att man vill ha e-fakturor från kommunen loggar man in på sin internetbank och söker fram Älvsbyns kommun. Då kommer man till en anmälningssida där får man fylla i sitt namn, eller om man har hand om en annan persons fakturor fyller man i dennes uppgifter och skickar in. Uppgifterna skickas sedan till ekonomikontoret som lägger in det i ekonomisystemet.

– När vi sedan fakturerar kunderna får de fakturan i sin internetbank. Där är då alla uppgifter förifyllda, OCR-numret, beloppet och förfallodatumet. Så man behöver bara välja vilket konto som man vill att pengarna ska dras ifrån och kontrollera så att allt stämmer och sedan klicka på betala. Det är ett enkelt, smidigt och miljövänligt sätt att betala sina fakturor, berättar Carolina Södersten, ekonomikontoret.

Utöver detta har kommunen även börjat med svefakturor, vilket gör att man på ett snabbt och enkelt sätt kan skicka och ta emot fakturor mellan kommunen och företag.

TEXT: ROBIN NILSSON

Om Skribenten
Robin är en flitiga medhjälpare.