eGRAND PRIX Nordic 2019 – El bilar och framtid

BILEXTRA: För fjärde året i rad genomfördes under torsdag och fredag eGRAND PRIX Nordic 2019.Elbilsrallyt  ”eGRAND PRIX Nordic” som anordnas inom Celler-i-projektet som finansieras av bland annat EU och ordnas med hjälp av bland annat Älvsbyns kommun, Region Norrbotten och Älvsby Motorsällskap.

Här kan vi se att El-bilen, tekniken och laddningsmöjligheter utvecklas och att framtidens fordon redan är långt fram, men det är mycket kvar!

Torsdag
Ett elbilsrally mitt i smällkalla vintern här i Norrbotten, vilket blev modifierat en hel del då temperatur nära noll ställde till det för arrangörerna.Specialsträckor som stod under vatten på isar och andra bara var blöt moddig lervälling.

Sen tre år tillbaka genomförs detta rally inom ramen för, det via EUs Regionala Fond finansierade projektet, ”lika bra med CELLER-i”.

Tävlingen är egentligen ett elbilsseminarium med syftet att sprida budskapet att det går ”lika bra med CELLER-i”.

I år har vi gjort eGPN som ett samarrangemang med Älvsby Motorsällskap, Drivers Paradise, Vattenfall, Ahlsell, samt med studenter från LTU.

Såväl laddbara hybrider som rena elbilar deltog i rallyt med start i vid Luleå Energi och upp till Jokkmokk Älvsbyn Just Nu följde årets tävling på nära håll efter stor del av hela dess sträckning.

Bara två delsträckor och 31 mil

Etapp 1 en 17 mils körning från Luleå och upp till Jokkmokk.

Etapp 2 en 14 mils körning från Jokkmokk ner till Älvsbyn.

 

Elnät laddingsinfrastruktur och Batterilager
I Jokkmokk höll Maria Lindberg och Anders Skarin, från Vattenfall ett lunchseminarium om batterilager och mobilitet inom Vattenfall.

Maria Lindberg/Vattenfall

Ut- och uppbyggnad av det kommande behovet av laddningsinfrastruktur i hela landet, för det råder brist på elleveranser i landet och exempelvis Uppsala, där måste man väntar på att stomnätet i Sverige skall byggas ut.(2025?)

Robert Granström och Roger Nilsson

Roger Nilsson, från Ahlsell höll lunchseminarium om batterilagerger, som laddas vid låg förbrukning och kan ge full käft vid toppbelastning och är en typ av flexibel och balanserad laddning som ta bort toppbelastning i elnätet.

Batterilager i Jokkmokk

Detta Batterilager som fanns på plats i Jokkmokk är det första lagret som Vattenfall byggt och som premiärvisades först vid VM:et i Åre för någon vecka sedan.

Här laddades alla bilar i Jokkmokk under lunchseminarium (5 timmar mellan 11-16)

 

Etapp 2

Därefter blev det etapp 2 med mål i Älvsbyn med middag och övernattning. Vid middagen hölls seminarium att Elbilen börjar ta mark, marknaden finns men vem satsar mest på detta.

Svensk forskning i elektromobilitet 1 000 000Volkswagen 910 000 000 000 i 50 bilmodeller.

BMV 65 000 000 000 i 12 nya modeller o.s.v.

Fredagen
Prisutdelning Priset på första delsträckan ”Polcirkelpriset” (17 mils körning från Luleå Energi och upp till Jokkmokk) vanns av Björn Nilsson, från Bavaria bil, i en BMW i3.Björn tog även totaltids-priset och var sammanlagt endast 1 minut och 25 sekunder från idealtiden för bägge sträckorna.

Näst bästa totaltid hade Petrus Holmgren, Bilbolaget, i en Volvo XC 60 T8, halvminuten långsammare. Petrus fick dessutom ett specialpris i klassen: Snygg, det så kallade ”Stealth-priset”.

Med motiveringen: En extra snygg insats då han lyckats komma så nära idealtiden trots att vare sig vi eller han vet vart han kört.

Andra sträckan vanns av Maria Lindberg och Anders Skarin, från Vattenfall, även dom i en BMW i3 och endast 26 sekunder från idealtiden.

På en hedrande andraplats kom Robert Landgren, från Bilkompaniet, i en Kia eNiro, 19 sekunder långsammare.

Det så kallade Jokkmokkspriset tilldelades Roger Nilsson, från Ahlsell, i en Mitsubishi från Rondellens bil,

Med motiveringen väldigt O-SELF-isk insats, då han skippade den obligatoriska Selfie-fotograferingen vid Polcirkeln för att i stället kolla upp en fråga gällande laddningen uppe i Jokkmokk. Filip Karlsson, från Bilbolaget, tog ÄMS-priset, med motiveringen: Årets ”Åke-mjuk-förare” för bedriften att med klassens minsta batteri klara resan på 17 mil och dessutom i shorts.

Tankpriset gick till den laddhybrid som tagit minst flytande drivmedel under eGPN.Bäst här var Christer Dahlkvist, Dahlqvists bil, med Hyundai IONIQ laddhybrid som drog 0,44 l/mil.

Elpriset gick till den elbil som hade lägst snittförbrukning av el under rallyt.

Även här segrade Björn Nilsson, från Bavaria bil, och med en förbrukning på 18,75 kWh/km. Vid utdelningen av detta pris klarlades även att motiveringen inte bara grundade sig på mätdata, utan även på hans slipström-talanger.

En insats som även föranledde utdelning av Höghedenpriset, eller varstoppspriset, som gick till Petrus Holmgren.

Detta efter att han uppvisat snabbast möjliga acceleration när han valde att lämna nämnde slipstreamare efter sig.

Ett liknande pris ”Omkörnings och Bastupriset” tilldelades Fredrik Sandberg, för tidningen Elbilen, som vare sig sparade på värmen eller på energin vid omkörningarna och ändå lyckats med näst bästa tid på delsträcka 1.

Då studenterna kunde följa förarnas färd med GPS så kunde även Stora Vilsepriset delas ut med precision.

Detta pris gick till Martin Carlsson, från Piteå Energi, som hittat en helt egen väg genom Bodens kommun.

I klassen snygg delades sedan ett pris ut till ”Årets snyggaste ride”, som av studenterna valdes till Audi eTRON.

Föraren av denna bil, Robin Vetter, förärades även pris för snyggaste shorts.

Och de tre förare som valde att köra i short: Robin Vetter, Roger Nilsson och Filip Karlsson fick även motta ett specialpris (en selfi-pinne).

Med motiveringen att med så snygga shorts (och ben) var det självklart att alla tre borde lägga ut bilder på det häringa ”Internetswebben”

Medverkande fordonsmodeller:
BMW i3
Hyundai IONIC
Hyundai KONA
Kia eNIRO
Kia Optima
Mini Contryman
Mitsubishi Outlander
Renault Zoe
Tesla Model X
Tesla Model S
Volvo XC 90 T8
Volvo XC 60 T8
WV Passat GTE

Text och Foto: Sterling Nilsson

Detta under 34 mil i en dieselbil med en förbrukning på 0,52/mil till ett pris av 15,94 = 8,28/mil (Elbil ca 2 kr/mil).

Med en Elbil hade jag kört 140 Mil !

Om Skribenten
Trodde att han gått i pension men har insett att han nu har mer att göra än han någonsin haft som grönklädd.