Årets julklapp 2018 – Det återvunna plagget

HUI Research utser Årets julklapp för trettioförsta året i rad.

Årets julklapp är en analys av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden.

För att erhålla titeln Årets julklapp ska ett eller flera av följande tre kriterier uppfyllas:

Produkten skall vara en nyhet eller ha fått ett nyväckt intresse under året
Produkten skall representera den tid vi lever i
Produkten skall svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter
Motivering till Årets julklapp 2018

Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö.

Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.

Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång.

Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.

Det återvunna plagget – plagg helt eller delvis tillverkade av återvunna material eller second hand – uppfyller alla tre kriterierna för Årets julklapp.

Vi lever i en tid där konsumenterna vill handla mer hållbart och detaljhandeln möter upp med nya alternativ.

− Årets julklapp illustrerar hur hållbarhet går från att vara en trend som några konsumenter och företag plockat upp till att bli mer och mer av en hygienfaktor, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.

Det återvunna plagget krokar även i tre av dagens starkaste megatrender – cirkulär ekonomi, reflekterandet över klimatförändringarna samt den snabba teknologiska innovationstakten.

− Att kunna erbjuda en hållbar kollektion är snart ett måste för alla modehandlare. Klimatoro och ny tillverkningsteknologi gör det återvunna plagget till en klockren tidsmarkör.

Bra design i kombination med hållbarhet skapar efterfrågan, säger Jonas Arnberg.

Prognosen för julmånaden decembers totala detaljhandelsförsäljning 2018 är en omsättning på 79,7 miljarder kronor, vilket innebär en ökning med 3,0 procent jämfört med december 2017.

I omsättningen ingår såväl mat som sällanköpsvaror. I december uppgår merförsäljningen i jämförelse med årets genomsnittliga månad till cirka 1 500 kronor per person.

Det återvunna plagget uppfyller alla tre kriterierna för årets julklapp

Källa: HUI Research Pressmeddelande

 

Årets julklapp genom åren:

1988: Bakmaskinen

1989: Videokameran

1990: Wokpannan

1991: CD-spelaren

1992: TV-spelet

1993: En doft (parfym)

1994: Mobiltelefonen

1995: CD-skivan

1996: Internetpaketet

1997: Det elektroniska husdjuret, till exempel Tamagotchi

1998: Dataspelet

1999: Boken

2000: DVD-spelaren

2001: Verktyget

2002: Kokboken

2003: Mössan

2004: Platt-TV:n

2005: Ett pokerset

2006: Ljudboken

2007: GPS-mottagaren

2008: En upplevelse

2009: Spikmattan

2010: Surfplattan

2011: Den färdigpackade matkassen

2012: Hörlurarna

2013: Råsaftcentrifugen

2014: Aktivitetsarmbandet

2015: Robotdammsugaren

2016: VR-glasögon

2017: Elcykeln

Om Skribenten
Trodde att han gått i pension men har insett att han nu har mer att göra än han någonsin haft som grönklädd.