”Hej och välkommen till Älvsbyns kommun”

21 JUL 2016
Skrivet av :

Det är inte alltid lätt att veta vem man ska prata med angående ett specifikt ärende på kommunen. Därför är det bra att det finns de som tar emot och vägleder en när man är vilse. I kommunens telefonväxel och reception jobbar Christina Jalar och Annika Strand.

– Det som är så positivt och roligt med jobbet är att man träffar så mycket människor, säger Christina Jalar.

”Vem ska jag prata med om frågor rörande skolan?” ”Jag skulle vilja prata med en handläggare på socialkontoret, kan ni koppla mig?” Det är två utav alla de 100-tals frågor som rutinerade Annika Strand och Christina Jalar brukar få under sin arbetsdag i kommunväxeln. Är man vilse så är det alltid bra med en erfaren guide i den kommunala världen.

Växeln 1

Annika Strand och Christina Jalar.

Varierade arbetsuppgifter

Arbetsuppgifterna är många för Annika och Christina. Förutom att ta emot telefonsamtal och välkomna besökare består även arbetsuppgifterna av att boka och göra iordning sammanträdesrummen, sköta om och uppdatera kommunens digitala monitor, sköta låssystemet på dörrarna, beställa kontorsmaterial, interndebitering, sköta turistinformationen vintertid, sortering och utdelning av post samt mycket mer.

– Det händer saker hela tiden. Vi har många olika arbetsuppgifter och ingen fråga eller dag är den andre lik. Det är ett roligt arbete, berättar Annika.

Förutom kommunväxeln sköter Annika och Christina även telefonväxeln för Älvsby folkhögskola och kommunens energi- och fastighetsbolag.

TEXT & FOTO: ROBIN NILSSON

Om Skribenten
Robin är en flitiga medhjälpare.